• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford-toa läcker in spolvatten i skålen

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
När vi skulle iväg idag märkte jag att toastolen var nästan full med vatten. Och efter jag tömt och torkat ser jag att det sipprar ur öppningen där spolvattnet kommer. Verkar alltså vara självtryck i färskvattensystemet som gör att det rinner trots att pumpen inte någon backventil eller motsv som stökar?
Tacksam för råd o tips att lösa detta, gärna fältmässigt o tillfälligt nu då vi är ute på vägen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du har tryck i systemet nomalt, så är det en magnetventil inuti toan som öppnar för vattenflödet när man trycker på spolningsknappen. I så fall är det nog så att du behöver skruva loss toasitsen för att komma åt magnetventilen. Fältmässig rep kan ju vara att koppla loss inkommande vattenslang och plugga den med "någonting" 10mm diameter.

/Ingvar
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Det är ju bara tryck när pumpen går. Men här läcker det även när den inte körs. Funderar på om det är hävertprincipen/u-rör-principen som gör att det blir tryck o läcker, framför allt när vattentanken är full.
Verkar läcka mindre nu när vi förbrukat lite vatten.
Men nu magnetventil får det nog bli. Tack för tipset!
 
Toppen