• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

THETFORD Casette Porta Potti C3 20L problem

P

Pilote84

Guest
Hej. Har köpt en begagnad husbil. KNAUS 630 traveller. 1993. Perfekt planerad för oss 4.
Märkte att det luktade från toaletten. Lyfte sitsen och upptäckte att det inte fanns något skyddslock. På mina andra husvagnar/husbilar så har det alltid funnits ett lock man kunde skjuta för när man inte använder toaletten. Det fanns inte på denna. Nu till min fråga. Är det någon som kan ta en bild på hur det ska se ut från utsidan när kassetten är borta. Några tips på vad man kan köpa en begagnad toalett om nu det är något fel på min. ska köpa en ny cassette på campingtillbehör med en ny sits. Kan tyvärr inte lägga in en bild
 
P

Pilote84

Guest
Jag såg att Locket fanns i kassetten. Det verkar inte som vredet till att öppna och stänga den fungerar. ska kolla funktionen igen. kan ju vara något som är sönder i själva toalettdelen
 
F

F.d. 22252

Guest
Ibland kärvar mekanismen och då är det lätt att vrida sönder mekanismen, har sprayat silikon både på mekanismen och på gummipackningar så att det inte ska kärva. Går det inte att stänga så brukar det gå om man går ut och ruskar lite i kasetten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg att Locket fanns i kassetten. Det verkar inte som vredet till att öppna och stänga den fungerar. ska kolla funktionen igen. kan ju vara något som är sönder i själva toalettdelen
---------------------------------
Hejsan, kan du stänga och öppna locket genom att vrida på kassettens vred när den är borttagen från bilen?
Om locket inte stänger och öppnar sig då så är det mekanismen i kassetten som är trasig och då löser det sig med en ny kassett som du ändå tänkt köpa.
Om locket funkar när kassetten är lös så är det mekanismen i själva toadelen som är trasig. Den kan gå att laga eller också får man köpa en ny del till den funktionen.
Den ser ut så här och sitter med tre skruvar nerifrån kassettutrymmet.
C3vred1.JPG

Länkarmarna inne i den kan vara trasiga, eller bara hoppat sönder.
C3vred2.JPG

Först får man pilla bort centrumploppen i handvredet och stoppa ner en lång stjärnmejsel där och lossa skruven och dra upp vredet.
C3vred3.JPG

Sedan jobba vidare därifrån.

Tänk på att om du köper en kassett av nyaste varianten med hjul och dragstång på så måste du välja höger eller vänstermonterad. Vilket syftar på åt vilket håll luckan i ytterväggen befinner sig när man sitter på toaletten.
C3vred4.JPG

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
P

Pilote84

Guest
Hej Jankro,
Tack för dina bra bilder. Jo det är nog så att problemet sitter inuti mekanismen på själva toaletten. JAg kn stänga locket på kassetten när den är borttagen.
Jag ska köpa ett refresh kit till den då kassetten är lite snuskig.
Mvh
BoIMG_20191019_152108_resized_20191102_091340825.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, jag ser att du har en toa med luckan till vänster vilket gör att det blir lite jäkligt att skruva bort öppningsmekanismen som då hamnar långt in i kassettutrymmet.... Men det går med en spegel en stjärnmejsel och lite fantasi. T.o.m. lite svårare att få dit den nya med de tre skruvarna men det går också, jag har gjort det några gånger.
Alternativet att slakta hela toan för att komma åt är lite jobbigt tyvärr, för det finns ofta silikontätning m.m. som då måste bort och förnyas.

M.v.h. JANKRO.
 
P

Pilote84

Guest
Hejsan igen, jag ser att du har en toa med luckan till vänster vilket gör att det blir lite jäkligt att skruva bort öppningsmekanismen som då hamnar långt in i kassettutrymmet.... Men det går med en spegel en stjärnmejsel och lite fantasi. T.o.m. lite svårare att få dit den nya med de tre skruvarna men det går också, jag har gjort det några gånger.
Alternativet att slakta hela toan för att komma åt är lite jobbigt tyvärr, för det finns ofta silikontätning m.m. som då måste bort och förnyas.

M.v.h. JANKRO.
Hej Igen , nu börjar det närma sig för säsong för oss. Ska hämta ut husbilen i veckan från vinterförvaringen. Då är ju prio 1 att fixa till toaletten.
Du har möjligtvis ingen bild på din toalett, taget likadant som jag gjort. Utifrån och in. är det mycket krångel att demontera hela toaletten inifrån ?Även om man får lägga ny tätning. ska man använda silikon eller TEC7 istället. Silikontätning garanterar endast 2 år sen bör den bytas ut enligt en butik (Happy Homes).

Någon annan som har bilder från toalett som är demonterat?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om vi tar tätningen först så bör man nog använda silikon. Tätningen sitter ju ofta synlig mellan plastdelarna till toaletten och väggarna och bör inte sitta bättre än att man just kan plocka bort toaletten från utrymmet. Om man tar annan tätning typ TEC7, Sikaflex eller något annat så har man ju fått dit ett kraftigt lim så att säga, och att ha toadelarna limmade fast i väggarna är inte så kul om man skall plocka sönder toaletten någon mera gång i framtiden. jag skulle nog vilja säga att silikon i alla fall klarar tio år om man gör rent innan med sprit eller något så den fastnar rejält mot underlaget nere i fogarna.
Jag har inget foto som ger någon bättre förklaring tyvärr, men om du sticker in en spegel och lampa (eller kanske en kamera) och kollar var de tre/fyra stjärnskruvarna sitter så borde du i alla fall kunna skruva bort dem så mekanismen där inne lossnar (lossa vredet inne i bilen först som beskrivs ovan). Det är besvärligare att få dit den eftersom armen precis räcker till för att nå in och skruva, men det går.
Hur toaletten skruvas sönder och tas bort kan jag inte svara på tyvärr, för mycket beror på hur själva toan är byggd och fastsatt i bilens väggar och övrig inredning. Det kan vara rätt lätt att både se och göra, eller vara jättejäv.... om toan är monterad först och allt annat efteråt. Tillverkarna tänkte ofta inte på att man kanske skulle behöva lossa grundbulten någon gång i framtiden, så ibland kan man få börja med någon väggskiva.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
P

Pilote84

Guest
Hejsan, om vi tar tätningen först så bör man nog använda silikon. Tätningen sitter ju ofta synlig mellan plastdelarna till toaletten och väggarna och bör inte sitta bättre än att man just kan plocka bort toaletten från utrymmet. Om man tar annan tätning typ TEC7, Sikaflex eller något annat så har man ju fått dit ett kraftigt lim så att säga, och att ha toadelarna limmade fast i väggarna är inte så kul om man skall plocka sönder toaletten någon mera gång i framtiden. jag skulle nog vilja säga att silikon i alla fall klarar tio år om man gör rent innan med sprit eller något så den fastnar rejält mot underlaget nere i fogarna.
Jag har inget foto som ger någon bättre förklaring tyvärr, men om du sticker in en spegel och lampa (eller kanske en kamera) och kollar var de tre stjärnskruvarna sitter så borde du i alla fall kunna skruva bort dem så mekanismen där inne lossnar (lossa vredet inne i bilen först som beskrivs ovan). Det är besvärligare att få dit den eftersom armen precis räcker till för att nå in och skruva, men det går.
Hur toaletten skruvas sönder och tas bort kan jag inte svara på tyvärr, för mycket beror på hur själva toan är byggd och fastsatt i bilens väggar och övrig inredning. Det kan vara rätt lätt att både se och göra, eller vara jättejäv.... om toan är monterad först och allt annat efteråt. Tillverkarna tänkte ofta inte på att man kanske skulle behöva lossa grundbulten någon gång i framtiden, så ibland kan man få börja med någon väggskiva.

M.v.h. JANKRO.
Hej .Ja just det. Tänkte lite fel med tätningen. Visst behöver jag säkert lossa det förr eller senare. Ska nog undvika att ta loss toaletten i alla fall. Hade en tanke på att jag skulle tagit bort den och bytt ut den. Kanske mer jobb än som behövs. Tack i alla fall. Skickar mer info när jag påbörjar mitt projekt
 
Toppen