• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Thetford C250 spolar inte

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
41
Kommun
Varberg
Jag fick ett problem förra säsongen. Helt plötsligt slutade toaletten fungera. Visade sig att en säkring hade gått till pumpen, jag bytte ut den och då kallade toan på pump hela tiden. Jag har en pump i vattentanken som toaletten är kopplad till. Slutade med att jag kopplade bort knappen till toaletten och spolade med ett glas vatten resten av säsongen.

I vintras tog jag fram kretskortet till spolknappen, noterade att en transistor inte verkade fungera, brunbränd och eländig. Jag bytte ut den.

Kopplade ihop allt och nu har toaletten slutat kalla på pump hela tiden. Hör hur ett relä slår när jag trycker på knappen.

Glad och nöjd fyllde jag vatten och gjorde den årliga uppfyllningen av systemet. Allt utom toan fungerar. Reläet klickar till och om det är tryck i systemet så kommer det vatten, men den drar inte igång pumpen själv.

När jag mäter runt kretskortet så har det 12V in och när jag trycker på knappen så går 12V ut på de blå/bruna kablarna. Kretskortet verkar fungera helt enkelt.

När jag googlar på det här så hittar jag många engelska sidor där de har problem med pumpen till toaletten, men de har ofta egen cistern och det har inte jag, min toalett, om jag förstår det rätt, använder samma pump som alla andra grejer i husbilen.

Jag bytte 3A-säkringen i tankutrymmet och gjorde rent kontakten, men nu börjar jag får slut på ideer. Jag har ingen lust att skruva isär hela toaletten för att reverse-engineera elsystemet, är det någon här som har några ideer?
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
41
Kommun
Varberg
Tack för förslaget. Det kommer fram vatten om det är tryck i systemet, så den är jag ganska övertygad om att den fungerar. Felet verkar vara att pumpen inte drar igång och skapar trycket.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.418
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
41
Kommun
Varberg
Exakt så är det, om jag spolar med en annan kran så fungerar toaletten precis som den skall. Jag får väl riva ner allting och följa signalkabeln helt enkelt, hade hoppats slippa det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej olika i olika generationers och modellers toa, men det brukar sitta en switch som talar om att det finns en kassett i toan. Om den switchen inte är påverkad med en kassett inne, så spolar inte toaletten, men det som är lite mystiskt är att då brukar magnetventilen som öppnar vattenflödet vid toan inte heller öppna. Men det kanske styrs på annat sätt med kretskortet, eller om felet ligger där.
Tänk på om du mäter, även om de ev. har gjort om det mesta till elektronik så brukar signalen i kranarnas brytare vara minus/jord och själva +spänningen ligger direkt på pumpen eller det reläet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen