• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C250 problem

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Vi har råkat ut för att det inte går att öppna luckan till toakasetten. Fick hjälp av försäljaren som löste problemet för några dagar. Nu samma problem igen.
Någon som haft samma problem?
/Ingemar
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Har haft samma problem. Toan slutade att fungera när vi var i Italien, något fel på mekanismen i kassetten, var tvungen att köpa en ny :mad:

MVH
Stig
 
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Har märkt att det går trögare att öppna om man sitter på toan det blir tydligen större påfrestning så vi gör inte det mer. Hälsn.AHUSKNUT.:yes:
 
J

jahn-56

Guest
Sv: Thetford C250 problem

som nybörjare man var för 7år sedan lärde jag mig att inte blanda toa kemikalerna för då bildas det gaser i tanken, kanske är det det som händer i er toa? MVH jan:spinny:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Det bildas salter i mekanismen av urinen då går det trögare och trögare, fortsätter man att vrida går allt sönder!

Gör enligt följande 1-3 gånger/säsong: köp Thefords Tank Cleaner (vit flaska med lila kork, ca 100kr) fyll i tre dl i toaletten + 5-6 liter vatten så varmt som möjligt ur kranen. Skaka runt och lägg toakasetten upp och ner i 12 timmar. Skaka runt och skölj ur, kassetten är nu ren och i nyskick inuti.

Har fått detta tipps av deras representant lycka til Torbjörn
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Går att montera av locket på tanken, sedan kan man återmontera stängningsluckan. Råkade utför detta på semestern förra året, jag är inte kräsmagad och drog bara ut den skjutbara luckan som sitter ovanpå tanken halvvägs sedan vred jag bara upp locket. Kunde därefter montera tillbaka stängningsluckan. Bifigar även en PDF fil som förvisso beskriver återmontering av flottör, men man kan ändå tydligt se hur man demonterar locket. BTW Thetford verkar vara bra att kunna erhåller manualer av, denna fanns inte på Thetfords hemsida, så jag mailade den och fick den omgående bifogad till mig. BRA!!!
 

Bilagor

  • 127141_622_1244712979109-C250_float_Arm_5.104[1].pdf
    1,2 MB · Visningar: 379

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Thetford C250 problem

Nu har jag varit till en husvagnsfirma och fått en ny mekanism i kasetten monterad, Det gick på garantin. Bilen är ju mindre än ett år gammal. Är dock inte helt säker på att det inte är något fel på mekanismen som sitter utanför kasetten också. Men än så länge verkar det fungera,
/Ingemar
 
S

Sune & Eva

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Hej Inger & ingemar, om ni inte redan har löst problemet så vill jag bara upplysa om att ni kan få bra hjälp via Thetford i partille tel 031 3363580. jag hade problem handtaget som hade gått av. Jag fick en sprängskiss hemsänt så att jag kunde byta kuggdrevet som handtaget sitter i. Hör av er till mycket trevligt bemötande på Thetford som vi fick. mvh Sune
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Thetford C250 problem

Är Er en senare version än den som sitter på min bil 200 CS med inbyggd luftslang den verkar fungera men saknar finesser.
 
Toppen