• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Thetford C2 spolar inte, motorn tyst

Eva & Kenneth

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10469
Medlemskap
2023
Efter att jag tömt avloppstanken och fyllt på nytt vatten fungerade plötsligt inte spolningen. Vad kan det vara för fel. Kan man komma åt pumpen uppifrån för att mäta om det kommer ström till den? Eller finns det någon säkring vid avloppstanken

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Thetford C2 spolar inte, motorn tyst

Hej

Jag håller just nu på att åtgärda samma problem på min C2'a. Pumpen sitter under "byttan" för toapapper. Vrid & lyft så får du upp byttan & kommer du åt pumpen. I mitt fall så var det skarven där toaletten kopplas in som hade oxiderat. Den skarven finns under toaletten som du i så fall får ta ut. Innan du gör detta finns det 2 saker du kan kolla.
Ta ut tanken så kommer du att finna 2 skarvstycken uppe bakom toalettskålen under den gula kåpan. Det ena har 2 BRUNA kablar, det andra har 1 BRUN & 1 BLÅ kabel (denna kontakt är svår att få tag på). Blå/brun kabel är den som matar toaletten. För att få fram kabeln i hanterbart läge så kan du göra så här: Ta bort "byttan" & följ kabeln till pumpen genom att följa den med handen. Smörj kabeln där den går ut & tryck på samma gång som du drar i kontakten på utsidan. Ta isär kontakten & mät spänningen. Är kabeln död så är det säkerligen skarven under toaletten. Annars ligger nog felet i någon av dom 2 microbrytarna som sitter under toalettskålen.
Jag har bifogat lite documentation om C2'an.

Lycka till

Bennie

Bilagor

• Owner_manual_Cassettes_C2-C3-C4_29347-0604 (2).pdf
    308,3 KB · Visningar: 98
  • Parts list Sanitation-2013.pdf
    7,9 MB · Visningar: 92
  • Sanitation_Repair_Instructions.pdf
    10 MB · Visningar: 124
Toppen