• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford c 250

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Har läst på Thetfords hemsida att man kan koppla ett avfallspumpsystem till densamma någon som vet hur det fungerar?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Thetford c 250

Det finns en medlem här som tillverkar en sådan. Passar antagligen de flesta kassettoaletterna.

I princip monterar du en kvarn och pump under hålet i toastolen. Fekalierna leds därefter i en relativt klen slang till en tank av lämplig storlek som sedan töms över en brunn eller via slang till det kommunala ledningsnätet. Eftersom tanken kan vara stor så behöver tanken inte tömmas lika ofta som den lilla kassetten. Observera dock att det påverkar lastkapaciteten för bilen.

Thetfords anläggning funkar anatgligen på samma sätt. I Tyskland har jag också sett adaptrar som gör att toaletten kan kopplas direkt till det kommunala ledningsnätet. Antagligen mest för husvagnar som står säsong.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Thetford c 250

Låter spännande Micke jag hade ingen aning om det.På hemsidan står det att man kan pumpa över i bilens avfallstank kanske läste fel men i allafall skall kolla lite mera om detta vet du vilken medlem som kan mera om detta?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Thetford c 250

Det är medlem 3579.

Att koppla det hela till bilens avfallstank är knappast att rekommendera. Det måste vara en separat tank bara för toaletten. Annars är risken överhängande att det kommer trist lukt upp genom avloppen i handfat och diskbänk. Ren katastrof kan det bli om tanken blir full och duschavloppet inte är proppat.

Hittade en länk: www.campersanity.com
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Thetford c 250

För att utöka toalettens kapacitet så köpte jag en extra behållare på ebay för 800:- som man bara trycker in vid behov och då behöver man inte göra åverkan på orginalutrustningen .

ex som denna : Thetford Fäkalientank C200 mit SOG; Toiletten-Kassette bei eBay.de: Reisemobil- Caravan-Teile (endet 20.06.09 19:49:14 MESZ)

Sen kan man ju undra om man inte har vattenlås hur det kommer lukta i kupén med tanke om man läser detta :
http://www.husbilsklubben.se/forums/t34098/

För campersanity hade ju kopplat så att kisset och bajset gick till gråvattentanken och inte till någon separat extra tank .
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Thetford c 250

Hej!
Ang. Thettford, jag har en C-250S.

Skulle vilja ha tag i en extratank till den.

Har letat men inte hittat var jag kan få tag i sådan.

Någon som vet....vad kostar den?:rolleyes:

Ha det bra!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Thetford c 250

Jag har fått ett konstigt problem med vår C-250. Den stora packningen i "påfyllningshålet" har fått två bucklor enligt nedan:

Thetford C250 packning 1.jpg

Thetford C250 packning 2.jpg

Thetford C250 packning 3.jpg

Jag kontaktade Thetford via deras hemsida och fick svar efter en arbetsdag. De hade aldrig sett detta tidigare men skickar ett nytt lock, alltså hela vridplattan med stängningsmekanism och packning. Det enda de villa ha var att jag vid tillfälle skicka det serie# och code# som finns på en etikett i utrymmet för kassetten. Det kallar jag service!
 
Toppen