• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Gradvis övergång från SMF batterier till endast AGM-batterier.
Harmoniska batterier.
Ström från bil generator till batterierna i start -70,1 A! - men bara 17,5 A för varje batteri. (4 x AGM)

SMF til AGM3.jpg

Det blir inte mycket bättre.:)

Inte utan liten problem - hög stannande och varierande spänning ( 14,5 -14,8 volt) - beroende på generator modell.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/465856

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/394939
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56889/
------
(( 1000 watt http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159))

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/446374
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

1000 watt ~83 Ah förbruk

Ström från bil generator (nom.73A) till batterierna i start -71,6 A! - men bara 17,9 A för varje batteri. (4 x AGM)
Varje batteri ville ha 31 ampere (testmätning) - så en 140 A generator skulle vara snabbare laddning - ca. 5 till 15 minuter.

SMF til AGM4.jpg

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Så mycket kan AGM-batterier laddas ur.

Gjort en batteri uthållighetsprov och blev postivt överraskad.

4,1 timmar vid 520 watt = 2,13 KW !!! :swoon:

Gäller 4 x 70 A AGM ner till 11,4 volt i vila spänning.

Rated /178 A vid 12 volt av 280A möjliga
En 63% effektiv användning av nom. 12 x 280 = 3360w

Resultatet är lovvärt för 3 x Biltema + 1 x Harald N (90% eff.)
Just kraftigt med Varta 70 A AGM.
PRODUCT FINDER (Result) - VARTA Automotive
- Se den gröna kurvan 11,5 A.

Hade jag använt 100% batteriet effektivitet 20 timmar, 10,5 volt skulle vara effektivitet ca. 69%.
Jämfört med litiumbatterier 80%, är litium inte värt sitt höga pris jämfört med effektivitet.

Grund villkor: fulladdade batterier med modern flerstegs laddare
exempelvis: Batteriladdare - Biltema
Spänningsfall i kabeln < 0,1 volt
Batterie ålder: 1 till 21 månader - 19 grader C.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Hej Bredo!
Behöver förnya bodelsbatterierna. Hur långt räcker ett 95 amp biltema AGM? Förutom lamporna i bilen, endast TV som drar ström. Behöver jag två tycker Du?
Har solcell 130W.
hälsn
Gert
HBK3579
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Hej Gert
Om du parkerar i flera dagar på samma ställe under vintern i Skandinavien, din ström slutar snabbt, - t.ex. 5 timmar 32 tum tv per dag.
Det är mycket individuellt.
Ett 95Ah AGM batteri 19 grader (inomhus) kan ge ca. 60 Ah om det är fulladdat och i gott skick / ny.
Ett TV kan använda en del t.ex. 48 watt eller 4 A / timme.
Efter ca. 2-3 dagar i norra Sverige under vintern, då festen avslutas.;)
Glöm solcellerna i denna situation.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Vi har haft ett 95 ah( vanligt vått bly) batteri sedan 5 år. Solcell platt på taket. Vi har ingen tv men tittar ibland på tv via laptopen (marksända fria kanaler) med antenn på taket. Fram till slutet av förra sommaren hade vi inga problem med ström i bodelen. Nu har vi köpt ett nytt AGM batteri p.g.a att det gamla batteriet tjänat ut. Vi har bytt alla lampor till led, och behöver inte spara på ljuset. 2 dygn utan el utifrån med värme på natten samt ljus och laddning av kamera/ipod/laptop via konverter innebär inte några problem. Men strömåtgång är högst individuellt, det enda är att prova själv. Märker man att ett batteri inte räcker får man ta ställning till att dubbla kapaciteten men ett extra batteri väger ju ca 18 kilo så det får man ta med i beräkningen.
Ove.G
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Hej Bredo! Tack försnabbt svar. Tror att jag börjar med ett AGM 95 amp, räcker inte det får det bli två!
Ha en god brittsommar i husbilen!
Gert
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Fel tråd upptäckte jag! Inlägget flyttat till en ny tråd: "Vart tar all ström vägen?"

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

En kontrollprov efter en förbrukning 500 watt/h (~41 A/h)
500 watt verkar vara en typisk dygn förbrukning utan körning.
* Batteri mottagliga startström (efter motorstart till AGM-batterier) från generatorn ca. 45 A

Ladda 500 watt/h varade:
14,3 volt 55 minuter
14,5 volt 70 minuter

En liten förbättring sedan föregående test, är dubbla kablar (2 x 25 qmm) till generatorn.

* Denna formulering hoppas jag kan ge mer förståelse för att det är batterier som avgör vad som är önskvärt att laddas med - inte generatorn eller mirakelström.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Intressant att du uppnår "tumregeln" om batteriladdning till över 100%
Ett batteri ska i början av laddningen kunna ta emot lika hög ström (A) som det har minskat i energiinnehåll (Ah) om allt är optimalt.
Du har förbrukat ca 41 Ah och batteriet tar emot 45 A, teori och praktik stämmer då fantastiskt bra.

Alltid roligt att läsa dina trådar Bredomobil, att batteriet "styr laddningsströmen" när allt annat är väldimensionerat visar dina mätningar på ett bra sätt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Bäckmark, :), för vilka batterier tillämpar denna nya eller gamla tumregel ?
Mitt test av en förbrukning på 1000 watt/h eller 83 Ah (4 x 250 Wh eller 21 Ah) visade att varje 4 x AGM batteri behövs ca. 31 A laddaström.
Husbilsklubben.se
Det är nästan 150% - om denna regel skulle gälla till AGM.
Fortfarande: någon teori eller påstående är giltigt så länge det inte vederläggs i teori eller praktik.
Jag föredrar praktiken.

PS. Om vi pratar lithium - så glöm helt denna teori :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

När jag nyligen urladda mina batterier med 2.700 watt/h eller 224 Ah ner till 11,5 volt och 80% av det nominella värdet 280 Ah,
tyvärr, jag har inte testat vad varje batteri önskade få laddaström.
Alla mina batterier är sammansatta,
och startade lätt fordonsmotorn efter testet - utan hjälp utifrån.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/645981
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

:) Jonas
1 watt/h representerar 1 watt i en timma.

Watt är produkten av ström och spänning.

Watt = ampere x volt.

t.ex. 12 watt/h = 1 ampere i en timma vid 12 volt.

vi har en å eller ström - hur snabb är flödet = volt
hur bred är ån = ampere
hur stor en sjö det kan ge = watt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Först, Ah är naturligvis inte energi, det är Wh eller Joule om vi ska vara korrekta.
Nu är det så att vi hela tiden pratar om 12V-system och då är det brukligt att benämna energi som Ah, kan ses som totalt felaktigt (fel är det) men inom fordons-el gör man ofta så.
Vi använder dessutom oftare A än W när vi pratar effekt, det blir så när volten (U) är en fast konstant på ca 12V (vill man vara noga så rör det sig mellan 11,7-14,8V i elsystemet hos "12V fordon").



Tumregeln om "lika hög laddström mätt i A som förbrukad energi Ah (vilket som sagt är fel sätt att ange energi på) när ett batteri laddas" är ett hjälpmedel när man jobbar med fordon, den gäller för bly/syra batterier av traditionell typ.
Det skiljer en del då det finns olika typer/utförande även när det gäller traditionella batterier, de som kan lämna högre startström kan ofta även ta emot högre laddningsström.

Detta är ingen formel huggen i sten som Ohms lag (därav namnet "lag" i Ohms lag) men stämmer ofta riktigt bra.
Den gäller när man laddar med korrekt-konstantspänning vid den temperatur som råder.
Man kan med detta hjälpmedel se att ett 100Ah "vanligt bilbatteri" som är urladdat till hälften tar ca 50A när motorn startar om generatorn kan leverera korrekt spänning.
Mycket bra att veta när man jobbar med fordonsel, äldre fordon har ibland generatorer som inte klarar att ge 50A och då kan man få för sig att något är fel.


Nyare batteriteknik ger dels högre effekt ut samt bättre förmåga att ta emot energi (laddning) på kortare tid vid lika hög angiven Ah som ett äldre batteri.

Bredomobil:

Du har nått till 150% av utnyttjad Ah i laddnings-ström vilket klart visar hur bra AGM-batterierna tar emot laddning.
Dit når man enligt min erfarenhet inte med traditionella bilbatterier.
Det visar också hur viktigt det är med bra generator och minimala förluster när man har stor batteribank som kan ta emot hög energimängd på kort tid (=hög ladd-ström).
Kort sagt visar det att du har byggt ett väl fungerande system i din husbil, men det visste du redan.
Som sagt mycket roligt att läsa om dina ombyggnader med mätningar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Frestad att göra några fler tester och se om AGM-batterier kan ta emot t.ex. 200% av Bäckmarks tumregel, är jag samtidigt skeptisk till om det har någon nytta att skriva om ett test.
Om teorier värderas högre än verkligheten, då det kan vara samma.
Ursäkta min bitterhet, men jag har lagt ner mycket hjärta i skriv om dessa mätningar till gynna för medlemmar.
:(
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 4 - endast AGM "turbo"

Noe som påvirker formågen å ta imot ladning er det samme som styrer CCA - indre motstand. Denne påvirkes i bly-syre gjennom flere parametere - geometrien, platetykkelsen, avstanden, kjemien i syreblandingen. Det finnes dog parameterkombinasjoner som gir tekniske problemer - mest tydlig om en presser opp lagringsevnen ved å lage tynnere plater med mindre avstand - slik en finner i fritidsbatterier. Dette reduserer den indre motstanden, men samtidig blir platene sårbare og kan bøye seg ved store lade og forbruks strømmer - CCA verdien blir her satt ut fra dette og ikke den indre motstand. AGM kommer seg rundt dette problemet ved at det ligger en tynn glassfibermatte mellom de tynne platene.

Gel har sin egen løsning - selv om geometrien er på nivå med fritidsbatteriene så er den indre motstanden høy nok til at ladestrøm ikke så lett destruerer batteriet.

Ser vi på LiFeYPO4, så er det ingen problemer med ladestrømmer som ville fylle et tomt batteri på rundt 30 minutter, dette passer og med CCA verdien. Mine 400 Ah LiFeYPO4 har en CCA verdi på 1200 A - det krever voldsomme kabler :rolleyes:, selv er jeg tilfreds med rundt 100 A gjennom orginal kablinge i min husbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen