• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test blodstatus

F

F.d. 15776

Guest
Vi har tänkt åka runt lite i Europa i vår och sommar, men jag har ett problem och det är att jag måste kolla mina blodvärden 1 gång per vecka.
Finns det någon i klubben som har tips på hur man kan lösa det? Kan man bara gå till något sjukhus och få det kollat. Behövs det någon remiss från min läkare här hemma?
Tacksam för alla tips!
Bengt

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Test blodstatus

I Frankrike finns det (privata) Laboratorier i de flesta större byar och städer, ibland i samma hus som några läkare men ibland helt separat. Normalt ska man ha en remiss med sig, så att ha med det hemifrån är nog en bra idé. Jag tror dock att det fungerar ändå.

Ingen tidsbeställning krävs, och det går oftast mycket snabbt. Man betalar hela kostnaden på plats (om man inte har Franskrt Carte Vital) och får alltid resultatet med sig (eller hämta det några timmar senare). Sedan får man väl tillbaka pengar i Sverige antar jag.

Det kanske är möjligt att komma in på ett större allmänt sjukhus och deras labb, och bara behöva betala patientavgift mot uppvisande av EU-kortet, men jag tror att dett är ett jobbigare alternativ.
/Bertil

I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Test blodstatus

Hej overgran,

Jag var tvungen att göra samma sak förra sommaren i Sverige. Det var inga som helst problem.

Det gäller det samma här i Nederland. Du kan ring upp en husläkare i staden eller byn där ni står och fråga hur du ska gå till väga. Helst några dagar innan provet.

I Sverige var jag tvungen att betala 100 kronor för två prov, så runt 5 euro per gång skulle jag ialla fall rekna med.

Här i Nederland har vi alla ett vårdpass som man måste ha med sig i alla EU-länder och kunna visa om man behöver vård i någon form. Om ni har något liknande i Sverige så är det väl bra att ta med det.

Ta även med ett brev från din läkare, på engelska, franska och evetuellt andra språk också, som förklarar din hälsosituation och varför du måste ta dina prov.

Hoppas ni får en fin sommar ute i Europa.

Hälsningar från Nederland

Toppen