• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Test av avgasreningen vid besiktningen

F

F.d. 57627

Guest
Vid besiktningen används inte längre kontakten till datorn i bilen för test av avgasreningen, utan besiktningspersonalen tokvarvar motorn flera gånger med full gas obelastad. Vad tycker ni andra om det ? Själv blir jag förbannad att dom behandlar min motor så. Är det någon som har kollat med Fiat vad dom säger om den här metoden ? Är det någon som vet om motorn har ett övervarvningsskydd ? Ducato -08, 2,3 l. Är det någon som vet om motorerna behandlas på samma sätt i andra EU-länder ?

Bengt
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ett test för mäta partiklarna är att trampa gasen i botten tills han avreglera, så ska testet gå till. Krav motor varm och olja i motorn. Tro det ska vara lägsta ute temp med , om jag inte minns fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Diesel motorer har av natur innebygget beskyttelse mot for høyt turtall, på common rail motorene er det elektronisk styring av innsprøytingen - på eldre gir de mekaniske pumpene opp lenge før motoren får stryk.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Om man, som jag, kör försiktigt och väldigt sällan varvar mer än 2500 varv så är det risk för högt K-värde.
Därför varvar jag rejält på väg till besiktningen. Om värdet ligger lite högt tror jag personalen "tokvarvar"
för att se om det sjunker!
Dom har aldrig "tokvarvat" på mina besiktningar.
// Janne
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Om man, som jag, kör försiktigt och väldigt sällan varvar mer än 2500 varv så är det risk för högt K-värde.
Därför varvar jag rejält på väg till besiktningen. Om värdet ligger lite högt tror jag personalen "tokvarvar"
för att se om det sjunker!
Dom har aldrig "tokvarvat" på mina besiktningar.
// Janne
Har för mig att man ska försöka 3 gånger innan man dömer ut bilen. Ett tag på lätta hb max 3.5t så var obe test ok så gjorde man ej testet.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Om man, som jag, kör försiktigt och väldigt sällan varvar mer än 2500 varv så är det risk för högt K-värde.
Därför varvar jag rejält på väg till besiktningen. Om värdet ligger lite högt tror jag personalen "tokvarvar"
för att se om det sjunker!
Dom har aldrig "tokvarvat" på mina besiktningar.
// Janne
Ett tips bara kör gärna på 2000 varv eller mer med jämna gånger så katen får köra sitt renigs porgram , så slipper du framtida bekymmer med igångsatt kat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror bara reningen finns på common rail den ger extra bränsle en stund för att bränna ur den beroende hur man kör så kan reningen inte bli ordentligt gjord, egentligen knepig eftersom motorn i det läget knappast är miljövänlig.
På bilprovningen i Finspång har de slutat med att tokvarva gamla bilar utan de tittar och avgör om den ryker för mycket, har faktiskt hänt mototoras vi övervarvning är ju inte meningen att en motor ska varva utan belastning risken är större att kolven slår mot vändkanter ibland har de varit tvugna att ersätta för haveriet. De hade nån inlånad en gång som varvade in på det röda jag gick till chefen och det var inga problem efter det. Jag stängde av avgasreningen sen fanns det ingen sot och bilen gick bättre. Man mätte ingen nox på den bilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag plockade bort katalysatorn på en bil som gick dåligt. Blev helt annan sprutt i bilen.
Och trots manövern så fick jag aldrig någon anmärkning på avgaserna på besiktningen.
En besiktningsgubbe tittade på det rostfria mellanröret (där katalysatorn suttit) kliade sig i huvet och frågade mig om det var en sportkatalysator.
Ingen aning, den satt när jag köpte bilen :cool:
Lite off, jag vet...
 
Toppen