• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Terrängkörning med husbil?

F

F.d. 55521

Guest
Enligt lagen står det att man bara får köra husbil på väg, allt annat är att betrakta som terrängkörning.
Då till min fråga vad är en väg?
Jag har frågat många allt från bilskolärare till poliser i olika befattningar.
Ett svar var att väg är där allmänheten regelbundet kör med motordrivet fordon, men de flesta hade ingen aning.
Finns det någon i detta forum som kan ge besked?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Terrängkörning med husbil?

Skulle man inte kunna tänka sig att en "väg" finns inritad på "officiella" vägkartor och allt annat är "terräng"?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Frågan påminner mig om en möjligt skröna att Vägverket i samband med objektorienterad programmering aldrig riktigt lyckades definiera objektet ”väg”.

För din information så säger lagen att du inte ens med markägarens tillstånd få köra i terrängen, som exempel över en lägda. Vidare får jag, som själv är markägare, inte heller köra i min egen terräng om inte syftet är relaterat till verksamheten.
//Conny

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Väg = Kommunikationsled mellan två eller flera människor.

De äldsta vägarna kalla hålvägar och är ca 10 cm breda och är utritade på de officiella kartorna från 1600- - 1700-talet. Vissa av dessa har sedan över tid utvecklats till flera hundra meter breda vägar. Sen finns det gång-, cykel-, traktor-, stridsvagns-, vatten- och järnvägar. (Har säkert glömt någon)

Allt som inte är väg är terräng.

"Körning på barmark

1 § När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen motordrivna fordon användas
...
Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden (min tolkning= Campingplatser, ställplatser och parkeringsplatser).
3 § Fordon får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen ställas upp eller parkeras i anslutning till väg."

Kenth

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Definition: Väg enligt SFS 2001:651
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon.
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång-eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2
//Åke

F

F.d. 5322

Guest

Terrängkörningslagen regleras i Terrängkörningsförordningen vilken säger att du faktiskt får köra utanför vägen i vissa fall. Givetvis så länge du inte stör eller förstör.
Du kan läsa om den sistnämnda om du Googlar på den.

Lg/ medlem

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Definition: Väg enligt SFS 2001:651
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon.
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång-eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2
//Åke

"... och allt annat är terräng"

Då är ju saken klar ... vi husbilsåkare FÅR INTE köra in på campingplatser. :)

F

F.d. 55521

Guest

//Åke
Allmänt räknas som minst tre och om vi är tre stycken som får för oss att köra över en åker (med markägarens tillstånd) så gör nummer 1 och 2 något olagligt men nummer 3 kör på väg?
På mark som är registrerad som industritomt är det dock fritt fram att köra motorfordon hur man vill (med markägarens tillstånd). Till exempel så är många fritidsanläggningar typ slalombackar mm industritomt.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Gunilla o Kenth
Missade du/ni inte lite av texten i 1 § Terrängköringsförordningen :twitcy:

Hela första Paragrafen gäller de yrkesgrupper som är uppräknade i 1;a paragrafen då det gäller körning på bar mark.

Om jag som markägare tillåter körning på min mark/skog får jag stå mitt kast. Länsstyrelsen kan ålägga mig att återställa de områden som blivit skadade. Om, det kan medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt.

Detta är min tolkning sedan jag läst både lagen och Förordningen, men, jag kan ha fel,
det här hänt förr.

Terrängkörningslagen.

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet!!
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Svänger man av vägen in en bit i skogen där det uppenbarligen stått andra tror inte jag att någon river ner himmel och jord för det. Det gäller ju att sköta det snyggt.

Det är väl om man börjar bryta kvistar och grenar, fylla igen gropar för att ta sig fram i naturen till en fin ställplats som helvetet bryter lös. Men jag tror inte i husbilsägare vågar sig ut i väglöst land då risken att köra fast är ganska stor.
:)
sven-A

F

F.d. 24414

Guest

Att prata om terränkörningslagen eller förordningen på ett forum kan leda till debatt enligt min erfarenhet, detta av många skäl.
Jag hoppas därför att jag inte retar upp någon nu när jag ger min syn på saken.

Jag har ett "livslångt" förhållande till detta då jag dels är snöskoterförare och dels alltid äger minst en motorcykel byggd för just terräng.
Att fråga poliser om hur terrängkörningslagen ska tolkas är (märkligt nog) sällan rätt väg för att få korrekta svar och att utan utbildning i juridik läsa sig till hur lagar ska tolkas kan vara svårt.
Jag söker ofta svar hos de som arbetar med detta i olika organisationer men även då kan man få motstridiga uppgifter.

Hur fungerar det då?
Sammanfattningen som gäller för mig som skoter/mc-åkare är att:
"All terrängkörning på barmark alltid är olaglig och att allt som inte är väg är terräng."

Som sagt, i vissa fall får man köra i terräng under yrkesutövning men man får inte ens köra på sin egens mark i terrängen med mycket få och speciella undantag enligt vad jag fått fram om detta.
När man kör skogshoj kan man då disskutera "vad är väg" vilket kan vara intressant.
Svaret blir till slut ofta "det som ser ut som en väg är en väg" vilket för mig är luddigt men fungerande som förklaring.
Nu kan debatten börja och vill man ha roligt så kan man leta upp en mängd terrängkörningsforum där begreppet "väg" tas upp.
Jag tvivlar på att det finns någon annan lag som tolkas så olika som just terrängkörningslagen hos motorintresserade i Sverige.

Men när jag kör husbil fundrar jag inte på detta då de inte alls tar sig fram i terräng, det blir liksom självreglerat då man enligt det sätt jag ser på saken bara kan köra på det som räknas som väg.
Där vår bil tar sig fram är det alltså väg frånsett uppenbara ställen som t.e.x. vissa badplatser mm. där vi kan ta oss fram men naturligvis inte får (samt bör) köra.
Att en campingplats skulle räknas som något annat än väg enligt terrängkörningslagen har jag inte tänkt på då jag alltid sett en parkering som "väg" enligt denna lag.
Man kan alltså köra in på en parkering samt en campingplats utan att bryta mot terrängkörningslagen, eller?
Intressant tanke detta med parkering/camping och tomter klassade som industritomt.

Men frågan är vad den inledande funderingen gäller?
Gäller det "får man köra på stranden om min bil tar sig fram där" gissar jag att svaret är "nej" då jag anser att jag aldrig får köra där med min hoj.
Undantag kanske finns?
Kanske en strand där man får köra med motorfordon existerar i sverige?
Jag känner tyvärr inte till den.

Gäller frågan "får jag pasera på bondens äng på väg till badplatsen" gissar jag fortfarande på "nej"
Listan kan bli lång men grundtipset är kanske "där man kör fast med sin husbil är inte väg"?
Gäller dock endast vanliga husbilar och inte den MAN jag såg i Edefors!!

OT!
Mer roliga funderingar för de som gillar att läsa om terrängkörningslagen samt terrängkörningsförordningen
Jag har försök läsa mig till svaren på dessa frågor, de är intressantat tycker jag:

Får man köra på en prepparerad snötäckt skoterled med husbilen om man inte skadar vegitationen?

Får man köra på en frusen sjö med husbilen?

Om man får detta hur fort får man då köra?

Bara på skoj.

T

Teddi

Guest

hej,,de finns en del stränder med biltrafik som e accepterat,,ugglarps stränder e öppna tills dom nya parkeringarna e klara,,o där har alltid körts bilar så länge ja kan minnas,,

men,,hur mycket e de kommunala vetot o självbestämmande värt mot dom statliga regler som ändå sätts i samband med allemansrätt o,s,v,

de finns ingen chans att man som husbilsresenär kan gå igenom hela denna sörja:) av regler,,då blir de i så fall inte mycke tid över till nåt annat,,

då kan man lika gärna sitta hemma o läsa paragrafer tills f-n löser av en:D

F

F.d. 3297

Guest

Baeckman,
kan direkt ge svar paa en av dina fraagor!

Paa "naturfrusen sjoeis" gaeller inga trafiklagar eller foersaekringar!
Om lillgrabben naar ner till pedalerna kan han, ostraffat, koera bilen ute paa isen!!!

Beklagar stafninken, sitter vid polsk dator.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Tråden har nu blivit så intressant att jag måste deltaga. Bäckmark verkar vara initierad i frågeställningen och har tolkat, vad jag förstår det hela rätt.
Han skriver: -"Sammanfattningen som gäller för mig som skoter/mc-åkare är att, All terrängkörning på barmark alltid är olaglig och att allt som inte är väg är terräng." Det gäller naturligtvis inte bara skoter- och mcåkare utan alla.

Körning på isbelagda sjöar och vattendrag kan ha sina sidor, men maximala hastigheten torde väl vara 70 km/h som ju är bashastigheten (om inte annat är skyltat, se nedan). Som konsekvens av ovannämnda sammanfattning torde vidare körning på isbelagda sjöar räknas som terrängkörning. Dock har jag läst någonstans om Trafikverket som plogat norrlandsälv och gett banan status som väg.

Att körning på naturisar skulle vara "laglöst" som Hans-5003 skriver är dock felaktigt. Exempelvis så gäller Trafikbrottslagen (TBL), som bland annat reglerar rattfylleri, överallt. Minderårig körkortlös kan få köra på varaktigt avspärrat och inhägnat område, typ bana för motortävlingar.

När det gäller försäkringar så har försäkringsbolag nekat till ersättning för skador i samband med körning isbelagda vattendrag, då detta ansetts som medvetet risktagande. Exempel på sådan skada kan ses på bilden nedan. Föraren, tillsammans med sin kvinnliga passagerare, hann precis ta sig ur bilen innan den började sjunka. På frågan om hur han kommit på tanken att köra över det lömska sundet svarade han -"Det fanns ju inga skyltar!"

Johan Kinneryd

Bild005.jpg

F

F.d. 50195

Guest

Lagar och förordningar skall tolkas av domstolar och inga andra, är man osäker hur en lag skall tolkas så får man leta domar i frågan.

F

F.d. 24784

Guest

Så enda sätter är att prova, dvs köra ut i naturen och sedan låta sig anmälas och låta rättsväsendet tolka.

Nog tycker man att en lag, skall kunna skivas så den blir entydig, och inte skall behöva tolkas. Särsklit som vi har ett utmärkt språk för änamålet, och akademiskt välutbildade lagskrivare som håller på i flera år med en text.

Att köra där andra har kört låter väl inte som någon bra ide. Föregående kan ju ha gjort fel, dvs kört upp en väg i naturen och dödat små växter och kryp. Till slut "bildas" det en skogsparkering.

Någon nämnde camping och parkering.
Är parkering en natt med husbil att betrakta som parkering och inte camping tots att man sover i bilen? Nog skulle man vilja tolka det så. Men är det så? Gör ni så?
Parkerar ni där det kan stå campingförbud, och sover i bilen?

de
Roy

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Lagar och förordningar skall tolkas av domstolar och inga andra, är man osäker hur en lag skall tolkas så får man leta domar i frågan.

De statliga lagarna och förordningarna är väl ganska tydliga men de kommunala har en hel del övrigt att önska. Kommunerna är ju självstyrande och politikerna bestämmer så som dom vill ha det hemma hos sig. Dessutom byts politiker ut på löpande band så att få någon kontinuitet, ordning, struktur och tydlighet är en total omöjlighet.

Grunden i juridiken är att om det finns utrymme för tolkning så är det inte den som är författaren utan den som är utsatt som har tolkningsföreträde.

Domstolen kommer inte in förrän en av parterna vill ha hjälp med tolkningen. I den fasen skall domstolen bara ta hänsyn till vad som läggs fram av de båda parterna vid förhandlingen och inte själva ensidigt tolka lagen på sitt sätt.

De är himla enkelt, följ de tio budorden så löser allting sig. Ex:

Du ska inte dräpa = Kör försiktigt
Du ska inte ha begär till andras egendom = Campa inte på annans tomt
Du ska inte stjäla = Betala parkeringsavgiften om sådan finns

Toppen