• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Terränggående husbil

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Jag är inte beredd att avstå vissa bekvämligheter, men ändå kan jag inte annat än bli lite sugen på att
kunna semestra i ”grymma” bergstrakter, dit man knappast kan ta sig med vanlig husvagn eller husbil,
inte ens med en vanlig fyrhjulsdriven bil!
Denna såg jag i Norge i somras:
IMG_2397_b.jpg
IMG_2425_b.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Terränggående husbil

En ganske normal husbil i Australia, der er det mulig å hyra slike og endel andre varianter av 4x4 Outback husbilar.

Mer brutale er endel biler bygget i Østerike ACTION MOBIL

F

F.d. 18508

Guest

vi träffade på den här trevlige gubben uppe på ett fjäll i norge,
han och hunden verkade trivas med livet
hade varit överallt med sin husbil
www.birkert-reisen.de

F

F.d. 16087

Guest

Tanken är inte helt fel. Ett sätt att komma närmare naturen och kunna söka udda upplevelser.
MVH. Gunnar S

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Denna variant som jag körde med några år fungerade bra vid fiskeresor. Förbaskat törstig på drivmedel för sin storlek. Den lilla fyrhjulsdrivna lastbilen har jag kvar.
aake

Camper -05.jpg

CIMG0002.JPG

IMG_0278.JPG

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Swedmog i Mönsterås har en beg.husbil till salu som är byggd på en Unimog.för den behövs inga vägar.
Mvh Jan-E.

F

F.d. 2577

Guest

Denna husbil såg vi i Trier nu i september. Men det måste vara bortkastade pengar åtmindstånde i sveruge, med dess lagar.
Leffe

Bilagor

• 101_2839.JPG
    101_2839.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
F

F.d. 18508

Guest

ja man måste väl vara same för att kunna använda den fullt ut,åka vid sidan om vägen

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men tänk bara att lägga i lågväxeln, trycka på knapparna till alla diffspärrarna och köra rakt igenom snödrivorna till sin favoritplats, och sedan ta skidorna därifrån?! :):)

Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Denna husbil såg vi i Trier nu i september. Men det måste vara bortkastade pengar åtmindstånde i sveruge, med dess lagar.
Leffe
De var väl inte i Sverige utan i Trier som ligger i Tyskland och det finns väl även där otillgänglig terräng. Tack för en fin bild. Jag skulle ibland vilja ha en sån där.:wub:

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Genom åren har jag haft två fyrhjulsdrivna husbilar. 1992 lät jag bygga en Pillos på ett fyrhjulsdrivet Peugeoutchassie (permanent 4WD). Den bilen tog sig för all del fram på fjällvägarna, men klen motor och avsaknad av tillsatsväxellåda gjorde bilen mindre lämpad för att hantera tunga båtsläp och skotersläp. För sådana uppgifter fungerade min pick-up med bolåda bättre, den bilen har tillsatslåda med lågväxel och diffbromsar och då törs man åka ut på även dåligt plogade fjällvägar och kan räkna med att även kunna vända med släp.

Med åren har jag blivit mindre äventyrlig och är numera nöjd med att bilen klarar att dra upp mitt tunga båtsläp från ramp. Och till det duger ett MB-chassie eller motsvarande med bakhjulsdrift (och gärna med diffspärrar).

De tyskbyggda "Expeditionsfahrzeuge" som jag tittat på genom åren har mer varit byggda och utrustade för ökenresor än för våra förhållanden.

aake

Bild på Pillos på sommarutflykt:

img446.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Visst kan man drömma, men när man vaknar så finns det t.ex. i Sverige en terrängkörningslag som sätter stopp för liknande fordon, liksom i många andra länder.
Det är nog bara vid resor till Marocco och andra ökenländer som liknande fordon kommer till sin rätt.
Men det skulle vare skoj att prova ett liknande fordon.:rolleyes:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Kan nog tänka mig att ha en terängbil, den där EarthRoamer ser fin ut. Kan behövas på en del vägar också. För på vissa ställen är vägarna rätt usla o då kör man inte med en vanlig husbil ;) Tex en del underbara platser där man hade kunnat stå med husbilen i Grekland om man bara hade haft en 4hjuldriven husbil.....
/Cecilia

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

En lite äldre modell, väl underhållen men med en inredning i kvistig furu enligt devisen "ju mer kvist, desto bättre". Antagligen ingen vinterbil men ägarna hade kört Medelhavet runt minst en gång och då kom den säkert till sin rätt.

Terränghusbil.jpg

Toppen