Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato Multijet 2.2 100, 2008.
Ett problem som jag har är att bilen har en väldigt ojämn tomgång när jag startar i kyla. Varvmätaren står still men motorn låter som att den andas tungt. Upp och ner. Detta försvinner när jag kört ca 1 minut. Detta kan väl vara många saker, t.ex spridare, egr ventil, vakumläcka osv.
Jag har dock märkt en annan sak som jag ej vet ifall det är normalt med dieslar eller inte? På sommaren så når temperaturmätaren nästan mitten och stannar mer eller mindre kvar där. Nu på vintern så tar det någon minut innan den rör på sig, kommer upp till nästan mitten ifall jag kör 110km/h, men ifall jag enbart kör på landsväg låt säga ca 50 under en längre sträcka så är den ganska långt nedanför mitten och ifall jag kör blandat d.v.s motorväg 110km/h och sedan landsväg 50km/h så åker den upp och ner. Inte helt ner men den stannar inte kvar på samma ställe, d.v.s nästan mitten, utan fluktuerar. Detta gör ju givetvis så att kupefläktén blåser varmare när jag varvar högre också.
Är denna fluktueringen normal med dieslar? Om inte så kanske de två sakerna ovan eventuellt kan höra ihop? Kylaren är nyligen bytt och allt tycks helt tätt förutom en slang som jag fortfarande håller på och jäktar med klammern på där det sipprar ut lite kylarvätska då & då men det är lite.
Ifall detta inte är normalt - är det troligen termostaten eller kylvätsketemperatursensorn som orsakar fluktueringen?
Det känns som att det kan vara många saker som orsakar den ojämna tomgången vid kallstart och funderar på ifall jag ska köra tills dess att en felkod dyker upp.
Mvh
Jonathan
Jag har en Fiat Ducato Multijet 2.2 100, 2008.
Ett problem som jag har är att bilen har en väldigt ojämn tomgång när jag startar i kyla. Varvmätaren står still men motorn låter som att den andas tungt. Upp och ner. Detta försvinner när jag kört ca 1 minut. Detta kan väl vara många saker, t.ex spridare, egr ventil, vakumläcka osv.
Jag har dock märkt en annan sak som jag ej vet ifall det är normalt med dieslar eller inte? På sommaren så når temperaturmätaren nästan mitten och stannar mer eller mindre kvar där. Nu på vintern så tar det någon minut innan den rör på sig, kommer upp till nästan mitten ifall jag kör 110km/h, men ifall jag enbart kör på landsväg låt säga ca 50 under en längre sträcka så är den ganska långt nedanför mitten och ifall jag kör blandat d.v.s motorväg 110km/h och sedan landsväg 50km/h så åker den upp och ner. Inte helt ner men den stannar inte kvar på samma ställe, d.v.s nästan mitten, utan fluktuerar. Detta gör ju givetvis så att kupefläktén blåser varmare när jag varvar högre också.
Är denna fluktueringen normal med dieslar? Om inte så kanske de två sakerna ovan eventuellt kan höra ihop? Kylaren är nyligen bytt och allt tycks helt tätt förutom en slang som jag fortfarande håller på och jäktar med klammern på där det sipprar ut lite kylarvätska då & då men det är lite.
Ifall detta inte är normalt - är det troligen termostaten eller kylvätsketemperatursensorn som orsakar fluktueringen?
Det känns som att det kan vara många saker som orsakar den ojämna tomgången vid kallstart och funderar på ifall jag ska köra tills dess att en felkod dyker upp.
Mvh
Jonathan