Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato Multijet 100, årsmodell 2008. Motorn ser ut så här: https://www.fiatforum.com/attachment.php?attachmentid=216333&d=1616091168
Anslutningen från ''EGR gas heat exchanger'' (nummer 5) till EGR-ventilen (delen därefter i blått) är med 2 stycken bultar. Så här ser delen ut i verkligheten https://cdn.autoteiledirekt.de/uploads/360_photos/8095047/preview.jpg
Dom där 2 bultarna som sitter mellan och håller ihop delarna EGR gas heat exchanger samt EGR-ventilen har gängorna gått sönder/slitits ut till. Jag använde koppartråd vilket gjorde så att dom gick att dra åt ordentligt så nu tycks det sitta förhoppninsvis, men, jag lade även på blå loctite med maxtemperatur 160 grader och lite lite kemisk metall aldelles i slutet på båda bultarna.
Jag hade tills minne att det inte blir särskilt varmt där från tidigare diskussioner om EGR-ventilen på ett annat forum och reflekterade inte särskilt över att det jag lägger på måste vara någorlunda värmetåligt.
Loctite som tål 160 grader är jag inte så orolig för, den kan smälta lite som värst och rinna av om jag förstått det korrekt. Jag hittar dock ingen maxtemperatur på just biltemas kemiska metall utan enbart text om att det kan vara brandfarligt vid uppvärmning står det. Jag har dock inte hittar någon info om att detta har tagit eld för någon.
Jag undrar då följande:
Hur varmt kan det bli på EGR gas heat exchanger-röret & EGR ventilen, och dessa två bultar. Det kanske inte blir så jättevarmt på dessa bultar i.o.m att röret de sitter i ska kyla ner avgaserna. Och hur mycket värme tål biltemas kemiska metall, jag har inte hittat någon information gällande detta? Kanske öppen låga krävs för att det ska ta eld, och jag lade ju enbart på lite litegrann i slutet av bultarna där det enbart är metall och inget annat brännbart - så det bör vara lungt hoppas jag? Man vill ju inte riskera att något tar eld, allrahelst med en husbil där man har gasol också.
En liten uppdatering är att jag läste i säkerhetsbladet att självantändningstemperatur är över 380 grader.
Tack för läsning och tack på förhand för svar.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Jag har en Fiat Ducato Multijet 100, årsmodell 2008. Motorn ser ut så här: https://www.fiatforum.com/attachment.php?attachmentid=216333&d=1616091168
Anslutningen från ''EGR gas heat exchanger'' (nummer 5) till EGR-ventilen (delen därefter i blått) är med 2 stycken bultar. Så här ser delen ut i verkligheten https://cdn.autoteiledirekt.de/uploads/360_photos/8095047/preview.jpg
Dom där 2 bultarna som sitter mellan och håller ihop delarna EGR gas heat exchanger samt EGR-ventilen har gängorna gått sönder/slitits ut till. Jag använde koppartråd vilket gjorde så att dom gick att dra åt ordentligt så nu tycks det sitta förhoppninsvis, men, jag lade även på blå loctite med maxtemperatur 160 grader och lite lite kemisk metall aldelles i slutet på båda bultarna.
Jag hade tills minne att det inte blir särskilt varmt där från tidigare diskussioner om EGR-ventilen på ett annat forum och reflekterade inte särskilt över att det jag lägger på måste vara någorlunda värmetåligt.
Loctite som tål 160 grader är jag inte så orolig för, den kan smälta lite som värst och rinna av om jag förstått det korrekt. Jag hittar dock ingen maxtemperatur på just biltemas kemiska metall utan enbart text om att det kan vara brandfarligt vid uppvärmning står det. Jag har dock inte hittar någon info om att detta har tagit eld för någon.
Jag undrar då följande:
Hur varmt kan det bli på EGR gas heat exchanger-röret & EGR ventilen, och dessa två bultar. Det kanske inte blir så jättevarmt på dessa bultar i.o.m att röret de sitter i ska kyla ner avgaserna. Och hur mycket värme tål biltemas kemiska metall, jag har inte hittat någon information gällande detta? Kanske öppen låga krävs för att det ska ta eld, och jag lade ju enbart på lite litegrann i slutet av bultarna där det enbart är metall och inget annat brännbart - så det bör vara lungt hoppas jag? Man vill ju inte riskera att något tar eld, allrahelst med en husbil där man har gasol också.
En liten uppdatering är att jag läste i säkerhetsbladet att självantändningstemperatur är över 380 grader.
Tack för läsning och tack på förhand för svar.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Senast ändrad: