• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Temp.mätare, utebruk.

F

F.d. 25057

Guest
Tänkte köpa / montera en temp.mätare för att se ute temperaturen, men var ska jag sätta givaren ? någon som har monterat en? Har en Adriatik - 07a :rolleyes:
mvh. Guy

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Temp.mätare, utebruk.

Är det en kabelförsedd givare? Då bestämmer ju kabellängden placeringen i förhållande till displayen. Helst bör väl den sitta under kofångaren fram om du vill ha den som frostvarnare också.
Är det en radiosändare är det ju en större pjäs att placera. Vi (också med Adriatikbil) har satt den i sin hållare under gasolkofferten (extrasäkrad med buntband för svåra gupp i vägen).
Boo/1025

F

F.d. 25057

Guest

Hej det var ett bra ställe att sätta givare,( tänkt mej en enkel med kabel) men hur drog du sladden ?
Guy

F

F.d. 5110

Guest

Letade efter en klocka att sätta i husbilen som man kan se även på natten utan glasögon och fann denna:

Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

Tyckte att den var lite för ljusstark så jag satte 2 lager solskyddsfilm över displayen och då stör den inte nattetid.

Kastade bort nätadaptern som medföljde och kopplade in klockan i 12-Volts TV-uttaget. Tar därför ingen ström när jag slår av el-blocket med strömbrytaren för bodelen (bo-delen).

Monterade klockan i skarven mellan överskåp och tak så att vi kan se den, när vi ligger i slafen, genom att bara lyfta lite på ena ögonlocket...;-)

På köpet fick vi både inomhustermometer och en trådlös utomhustermometer som man kan placera var man vill. Jag har fäst min avkännare under alkoven, kanske inte en optimal placering men MB:n har en originalgivare under/bakom främre stötfångaren som man kan jämföra med.

Har ännu inte behövt byta batteri i den trådlösa sändaren och det är nog snart två år sedan jag monterade den...

Klockan går dessutom alltid rätt och behöver inte ställas in eftersom den är radiokontrollerad...

Mvh
Lasse

Bilagor

• Klocka.jpg
    Klocka.jpg
    18,2 KB · Visningar: 45
F

F.d. 25057

Guest

LasseF. den är perfekt, precis vad jag sökte, då behöver jag inte hålla på och dra sladdar. Stort tack. :yes:
mvh. Guy

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Här är ett billigare alternativ från Biltema. Artikelnummer 84-087
Fast helt klart inte lika avancerad som den ovan men bara 1/4 av priset.

Biltema Sverige

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Sätt inte avkännaren i fronten som jag gjorde. När jag stannar eller kör sakta gör värmen från motorn och kylaren att det snabbt blir medelhavstemperaturer enligt termometern.
En placering bak och ine i närheten av avgasröret borde vara bäst.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Lågt placerad givare indikerar ofta "medelhavstemperatur" om man kör sakta över, eller parkerar på, het asfalt.

F

F.d. 25057

Guest

Tack för alla tips, visste inte det fanns trådlösa mätare, om man placerar givaren i gasolkofferten , vad tror ni om det ?
Guy

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Jag har en trådlös väderstation Technoline (WS7078). Givaren sitter bak på bilen. Jag får temperaturen inne och ute, luftfuktigheten inne och ute, tiden via atomuret, lufttrycket, och en väderprognos som är lika tillförlitlig som den man får på TV. Kul grej som vi använder hela tiden.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag limmade givaren på en balk under bilen. Jättebra när man står stilla, men värmen från motor/avgasrör ger fel temp när man kör. Har också en under kofångaren fram, men där stör solvärmen när man står stilla. Trådlöst givetvis via ClasOhlsson.

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

En fråga till LasseF du säger att du koppla in den på ett 12volts uttag men var ner och titta på Clas Olsson och den adaptern ger ju bara 6volt ut hur har du fixat det?
mvh Rolle-car

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tack för alla tips, visste inte det fanns trådlösa mätare, om man placerar givaren i gasolkofferten , vad tror ni om det ?
Guy

Lite sent svar kanske: Jag har lagt den trådlösa givaren i evakueringshålet i botten på gasolkofferten. Det tycks funka hyfsat bra utan att utsätta givaren för allt för mycket väta. Enkelt dessutom eftersom det bara var att lägga dit den. (Reservation för annorlunda gasolkoffert i Izola än i Coral.)

F

F.d. 5110

Guest

En fråga till LasseF du säger att du koppla in den på ett 12volts uttag men var ner och titta på Clas Olsson och den adaptern ger ju bara 6volt ut hur har du fixat det?
mvh Rolle-car

Det kommer jag inte ihåg... måste ta mig en titt på det. Tror jag tog ner spänningen med en 7806 spänningsstab men vet inte säkert. Ska titta i kontakten när jag kommer hem, kanske på söndag.

Mvh
Lasse

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Classe har en trådlös där man kan ansluta en yttre givare på sändaren. Det ger en del fördelar. Jag satte min sändare bakom kylskåpsventilationen och satte fast den yttre givaren på gallret med lite butylgummi. Har funkat mycket bra.

I gasolfacks exemplet kan man alltså placera sändaren i gasolfacket och låta givaren mynna under facket. Inga problem med nedsmutsning :)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

tack för tipset letat som bara den frågat flera urmakare men bara klockradio finns att köpa skall köpa i morgon mvh håkan bara 398kr
Letade efter en klocka att sätta i husbilen som man kan se även på natten utan glasögon och fann denna:

Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

Tyckte att den var lite för ljusstark så jag satte 2 lager solskyddsfilm över displayen och då stör den inte nattetid.

Kastade bort nätadaptern som medföljde och kopplade in klockan i 12-Volts TV-uttaget. Tar därför ingen ström när jag slår av el-blocket med strömbrytaren för bodelen (bo-delen).

Monterade klockan i skarven mellan överskåp och tak så att vi kan se den, när vi ligger i slafen, genom att bara lyfta lite på ena ögonlocket...;-)

På köpet fick vi både inomhustermometer och en trådlös utomhustermometer som man kan placera var man vill. Jag har fäst min avkännare under alkoven, kanske inte en optimal placering men MB:n har en originalgivare under/bakom främre stötfångaren som man kan jämföra med.

Har ännu inte behövt byta batteri i den trådlösa sändaren och det är nog snart två år sedan jag monterade den...

Klockan går dessutom alltid rätt och behöver inte ställas in eftersom den är radiokontrollerad...

Mvh
Lasse

Rolle-car

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2190
Medlemskap
2021

Nu har jag monterat min klocka med inne o ute tempmätare det blev kanonbra Tack för tipsen.

Bilagor

• PA070016.JPG
    PA070016.JPG
    905,8 KB · Visningar: 16
Toppen