• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teltonika router RUT950 m.fl

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Hej
Jag rörde nog ihop det här en aning:). Så här skall det vara: Jag har 250Mbit/s på bredbandet i maxhastighet & jag har gjort 2 nya mätningar, bara med telefon & med telefon via routern.
  • Telefon. Ned 33,88Mbits/s, Upp 12,10Mbits/s, Svarstid 29,45s
  • Telefon+router Ned 65,67Mbits/s, Upp 76,66Mbits/s, Svarstid 8,31s
Jag har huruvida detta är bra eller dåligt har jag svårt att avgöra, men det är ju stor skillnad mot maxhastigheten 250Mbits/s. Kanske någon som vet?

Maxhastigheten är teoretisk och beror på vilken "kategori" radion/4G-delen i din telefon, router/4G-modem osv har. Cat 4 är vanligast i routers, jag har för mig att den klarar 150Mbit/s (teoretiskt) i verkligheten kanske hälften pga olika begränsande faktorer. Cat 6 är vanligt i nyare telefoner och klarar högre hastigheter, dina mätvärden är utmärkt bra, fast det borde vara tvärtom... Men i realiteten ändras förhållandena varje minut, olika belastning och pågående ner/uppladdningar påverkar hela tiden. Prova mät vid 3-tiden på natten, då borde det vara lugnt...)
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Jag har mätt vidare under dagen, och från de stora skillnaderna med/utan wlan påslaget tidigare har skillnaderna krymt till nästan ingen skillnad vid nerladdning medan uppladdning fortfarande visar ordentlig förbättring utan wlan.
Jag har inspekterat routern invändigt, mobildelen och wlandelen är separerade på olika kort, det borde inte bli dessa problem och skillnader, fast just nu är det nerladdning runt 0,8-1,5Mbit/s mest hela tiden.
Jag skall samla mera mätdata och prata med både Telenor och Teltonika. Tyvärr ställer ju inte Induo som är svensk importör upp med support till privatpersoner, jag har ingen lust att väcka liv i min vilande firma bara för detta... Man har fina guider och fakta på sin hemsida men där slutar det tyvärr.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har en RUT 950 också. Den är tyvärr ingen raket på wifi. Men snabbare än din i alla fall.
Jag hade testat att uppgradera till senaste firmware, och efter det gjort en fabriksåterställning.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Routern är ny och har senaste F/W. Nya tester idag på plats med riktigt hög signalstyrka: 65-70MBit/s ner och runt 55-60MBit/s upp med mobilen och på routern blir resultatet 0,55-4MBit/s ner och 3-5MBit/s upp, uruselt med andra ord. Ingen skillnad i nuläget om jag kör med wlan aktiverad eller ej. Det lutar åt att jag ger upp Teltonika snart, de som skulle vara bättre än vanliga konsumentprodukter...
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Jajjamänn. Båda korten ger full fart i telefonen och båda ger ingen fart i routern. Testade även med ett kort från Tele2 förra veckan, det gick något bättre, dock inte så man blev rädd precis... men kan kanske förklaras av annat. Jag skall diskutera en runda till med Telenor och givetvis även med Teltonika via deras chatt men känns inte som jag vill lägga mera tid på detta om det nu bara är till att byta till annan router.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det jag kan finna om ditt problem är att supporten föreslår att ta bort AUX-antennen,
samt prova att flytta position på routern, var nog på fel modell :(

Läser på flera ställen att det verkar vara hårdvarubaserat, alldeles för klen cpu m.m. verkar det som för LTE
 
Senast ändrad:

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Med supporten menar du crowd support forum där Teltonika svarar på inlägg och frågor?
RUT950 har ju dubbla LTE och dubbla wlan-antenner. Jag använder MIMO-antenn utomhus på husbilen, signalstyrka saknas sällan eller aldrig så att flytta den till bättre position är inte så relevant.
Det jag märkte tidigare (vid svag signal in) var att wlandelen störde LTE, och om man stänger av wlan så blev resultatet bättre. Trodde jag hade en tydlig förklaring där men senare minskade denna påverkan från wlan, påverkade mest uppladdning, men nerladdningshastigheten är lika låg oavsett...
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej, har du möjlighet så mät lite på utsignalen från nätdelen för att se hur den ser ut eller kanske enklare, testa att köra den från batteri (om den nu drivs av likspänning).
Nätdelar kan vara rejäla störkällor.
Hälsningar Peter
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Bra tips. Nuvarande 230V nätdel är helt ny men när de får några veckors driftstid så brukar störnivån öka från switchande nätdelar. I detta fallet är effekten låg och nätadaptern blir knappt mer än ljummen så risken för uttorkade kondensatorer är inte så stor.
I husbilen har jag 12V-drift från bilens nät, tyvärr var det inget bättre där, därav hela den här cirkusen nu under uppehållet...
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag har varit med om att min Rut950 varit lite skum efter uppdateringar. Har hjälpt med fabriksåterställa den.
Kan ju vara värt att testa även om den är helt ny.
Om inte så är det nog fel på din burk...
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Återställning har gjorts ett par gånger, två enheter har testats (RUT240 och RUT950) men problemen med dålig datahastighet kvarstod. Troligen är det så att Teltonika prioriterar annat än just hastighet på sin LTE-radio, t.ex stabilitet eller annat, man håller t.ex fast vid Cat-4 på sin router medan andra har Cat-6 eller högre, upp till Cat-11.
I mitt fall tröttnade jag och testar nu en Huawei B535. denna har en Cat-7 LTE radio och där jag tidigare fck 2-5MBit/s är det du 15-25MBit/s, och vid bra signalstyrka nära en basstation 55-65 MBit/s.
Ordningen återställd mao...
 

Awester

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
29936
Medlemskap
2024
Återställning har gjorts ett par gånger, två enheter har testats (RUT240 och RUT950) men problemen med dålig datahastighet kvarstod. Troligen är det så att Teltonika prioriterar annat än just hastighet på sin LTE-radio, t.ex stabilitet eller annat, man håller t.ex fast vid Cat-4 på sin router medan andra har Cat-6 eller högre, upp till Cat-11.
I mitt fall tröttnade jag och testar nu en Huawei B535. denna har en Cat-7 LTE radio och där jag tidigare fck 2-5MBit/s är det du 15-25MBit/s, och vid bra signalstyrka nära en basstation 55-65 MBit/s.
Ordningen återställd mao...

Hur gick det med din router, är på väg å köper en 850..?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur gick det med din router, är på väg å köper en 850..?
Det finns massor med trådar om routers men ta en titt på den här jag startade i augusti och absolut inget ont om Teltonika, den stod länge på min shortlist.

MVH
Hans
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Det finns massor med trådar om routers men ta en titt på den här jag startade i augusti och absolut inget ont om Teltonika, den stod länge på min shortlist.

MVH
Hans
Intressant test, men inte förvånande iofs. Netgears Nighthawkserie har ju en värstingradio med cat16-cat20 på LTE-radion, de lämnar därmed alla "vanliga" 4G-routrar och även en del mobiler bakom sig.
 
Toppen