• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia i husbilen, hur?

carsten

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har sålt villan där vi tittat på tv via parabol/Allente och har tagit med Allentekortet till husbilens Allentebox och kört via parabol även där. Flyttar nu till bostadsrätt med Telia fiber fritt stadsnät där basutbudet inkl. tv-box ingår i avgiften. Tänkte därför välja Telia som leverantör för tv då priset är rabatterat eftersom basutbudet redan ingår. Killen på Telias kundtjänst berättade vid beställningen att det bara var att ta med deras tv-box ut i bilen...så bra! Tyvärr glömde jag fråga hur jag får anslutning till min LTC tv...det finns ju anslutning via hdmi, usb, chromecast mm. Någon som vet hur det funkar och som inte gissar?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.418
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Carsten, som vi har Telias tv abb. så har vi laddat ner telia play appen på telefonen. Med den streamar vi ner tv programmet i husbilen i Sverige och även utomlands.
Och vi använder oss både av Telenor och wifi.se abonnemangen, även via router.
Tidigare med Google chromecast, numera ltc smart tv, där vi också har laddat ner telia play appen
Det går åt en del Gigabit, men fungerar bra.

Krister.
 
Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Har sålt villan där vi tittat på tv via parabol/Allente och har tagit med Allentekortet till husbilens Allentebox och kört via parabol även där. Flyttar nu till bostadsrätt med Telia fiber fritt stadsnät där basutbudet inkl. tv-box ingår i avgiften. Tänkte därför välja Telia som leverantör för tv då priset är rabatterat eftersom basutbudet redan ingår. Killen på Telias kundtjänst berättade vid beställningen att det bara var att ta med deras tv-box ut i bilen...så bra! Tyvärr glömde jag fråga hur jag får anslutning till min LTC tv...det finns ju anslutning via hdmi, usb, chromecast mm. Någon som vet hur det funkar och som inte gissar?

Hej
Vi bor också i bostadsrätt med Telia fiber.
Du får ju ladda ner Telia play på lämplig telefon eller som jag har det, på en Samsung Android platta.
Streamar sedan via en Google Chromecast som sitter i hdmi uttaget på Tvn.
Köper du den nya Chromecast så kan du ladda hem Telia playappen direkt på den. Och då följer det numera med en fjärrkontroll, som kan styra allt.
Ända som behövs är wifi i husbilen eller om du delar från telefonen.
Mvh Per
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.907
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har Telia fiber hem och använder Telia Play på smarttv i husbilen via en router. Kan även köra den via Crome Cast. Kan använda iPhone i stället för routern också. Har aldrig provat med att ta med Telia-boxen till husbilen.
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Som de flesta skriver, så är Telia-appen ett bra alternativ.

Boxen kan du koppla in i husbilen, på samma sätt som hemma, med hjälp av Hdmi-kabeln.
Men då vill man nog ha en 12V-adapter till den i husbilen, för att slippa vara beroende av 230V-anslutningen.
Vår box var lite äldre och saknade wifi-anslutning. Men den möjligheten har troligen de nya.
 
Toppen