• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telefonterror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Hur blir man av med telemarketingföretag som ringer varje dag och lägger på luren??

:mad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Telefonterror

NIX har vi men det hjälper inte. Man programmerar datorer att ringa och lägga på luren med jämna mellanrum. Idén är kanske att man skall ringa upp. Vi har både fast och mobil. Det här problemet gäller fasta telefonen.

Har lagt in det på "Hitta se" och konstaterar att det är massor av människor som är störda av det här. Det rings från en mängd olika nr. I det här fallet är det 0851-256070. Inget företagsnamn finns, ingen mail, ingenting.

Vi har så f.b. mycket förbud i det här landet att man tycker att man kunde inkludera kriminalisering av all telefonförsäljning. Att skydda oss vanliga människor från skitstövlar är tydligen inte så viktigt.

:mad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag förstod väl det Alve. Jag har också råkat ut för liknande telefonförsäljare och de gånger jag har svarat efter ett otal påringningar från deras sida, har jag i relativt hårda ordalag talat om för den uppringande att min telefon är "nixad" och att jag inte vill ha några fler samtal ifrån dem. Och, faktiskt, har det hjälpt. Hur länge kan man dock inte veta. Vidare har jag funderat på att "vända på samtalet" och fråga ut dem om vilka de är, vilket bolag, adress, organisationsnummer osv? Allt för att kunna anmäla dem till Konsumentverket.

Johan K.

F

F.d. 52918

Guest

Hej Alve,,,har gjort samma som du,,efter det ringde dom från samma telefonnr tre gånger på två dagar,och vi har ändå alla telefonerna nixade.:mad:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Har blivit uppringd av samma företag ett flertal ggr fast jag sagt att jag inte är intresserad.

Blivit av med dom genom att hota med polisanmälan om trakasserier.

Då har dom tagit bort mitt nummer ur "listan" datorn skall ringa upp.

Tyvärr ringer ju andra bolag men då gör man samma sak

//Niclas

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Alve, precis som Sir säger, byt till nytt hemligt nummer ifall du känner att du måste ha kvar den fasta telefonen, och lämna aldrig ut det nya numret på internet, inte ens denna klubb.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Dock står det "dolt nummer" i nummerpresentatören när man ringer från "hemligt nummer", och det vill jag minnas är extremt ovanligt hos "säljare".

Har man mobil med hemligt nummer kan man ställa in så att numret presenteras.
Borde gå på fast telefon också (?)

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Varför inte svara, svara och låt dom lyssna på din radio en kvart varje gång. Eller till dom själva kopplar ner.

Jag kan lova dig att dom plockar bort ditt nummer ur uppringningskedjan efter en månad. Har praktiserat det själv..

F

F.d. 29925

Guest

Det ligger tydligen ett lagförslag, (vad jag hört) om att begreppet "muntliga avtal" över telefon ej skall vara gällande om inte "säljaren" för en skriftlig bekräftelse av "avtalet". Misstänker att det blir en rejäl minskning av samtal om lagförslaget går igenom.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Man slutade ringa direkt efter det att jag skrev om det. Om mitt inlägg här fick den effekten då borde jag skicka in ytterligare en hundring till klubben.

:)

F

F.d. 53358

Guest

Vågar knappt svara på okända nummer, svarade en gång och förstod att de körde igång en bandspelare som läste upp en massa skit, försökte avbryta men det pratades bara på.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Det är bara att lägga på istället för att argumentera emot. Jag förstår inte problemet.

Mats&Agneta

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2025

Hej! Ett problem är när man är utomlands, så är det inte helt gratis att svara för att lägga på luren. Om man inte har telefonen med aktiverad mobildata så fungerar inte appar som true caller mfl. Hälsningar ifrån Spanien:)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Utomlands kan man t.ex begränsa "terroristringarna" med att bara tillåta samtal från mina vanliga kontakter som jag redan har i mobilen.
Enkelt att vid behov ändra detta fram och tillbaka i den egna mobilen efter önskemål, om det blir för mycket" terrortelefoni ... från oönskade/eller rent allmänt icke önskvärda inringare"!

Toppen