• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telefonjacket spökar

F

F.d. 2549

Guest
Det knackade på dörren. Utanför stod en bekymrad granne och mycket god vän till mig.
Han bar på sin telefon och undrade om han fick låna mitt telefonjack för att kolla om telefonen var trasig. Den fungerade perfekt hemma hos mig, men hemma hos honom var den död och när någon försökte ringa honom så tutade det upptaget. Det hör till saken att han provade sitt jack med tre olika telefoner och alla vara helt ”döda”.
På samma jack har han sitt bredband inkopplat och det fungerar klanderfritt. Min vän ringde Telia och de kunde komma först på fredag och fixa felet. Telia gjorde vissa mätningar när min vän ringde och dessa visade inga fel.
Nu är det ju som så att Husbilsklubbens medlemmar har inget med detta min väns problem att göra, men det finns en oskriven vän-lag som säger: ”Farbror Claes’ vänner är mina vänner.”
Detta gäller naturligtvis inta endast farbror Claes utan alla som man känner vänskap till.
Nu står mitt hopp till att jag bland mina vänner i Husbilsklubben har någon expert inom telejack som vågar kalla mig som sin vän. Om det är så, då kanske jag får en förklaring till vad det är för fel i min väns telefonanläggning och att jag därefter kan förmedla råden jag fått.
För en amatör inom jack, så verkar det underligt att bredbandet fungerar men inte telefonen.
Kan det möjligtvis vara som så att telefonen behöver fler kopplade trådar än bredbandet för att fungera?
Enligt vännen så har han kopplat telefonen med tre trådar.

Det skall bli spännande att kolla läget på denna tråd i morgon bitti.
Lev väl och kör väl.
Hälsningar från vännen farbror Claes.

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Telefonjacket spökar

Hej.

Har han kopplat med Tre trådar så är det något galet!

Från telestationen ska det gå in två trådar i nederdelen av dosan. En på var sida. Dessa ska sedan fortsätta till nästa jack som kopplas i övre delen av dosan. Det är viktigt att ADSL kopplas i första jacket. Man ska inte koppla om något för att man skaffar ADSL om allt är rätt kopplat.

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Läs mer på Telias sida. Det är viktigt att alla jack är seriekopplade.

Jag är ingen expert, men se till att allt är kopplat rätt i huset. Det kan vara fel i Telias nät/kopplingsskåp men var noga att allt är kopplat rätt i huset! Kolla detta först...

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 2549

Guest

Tack för svaret Knausen.
Jag skall kanske tillägga att grannen inte har gjort några ändringar med telejack eller andra telefonkopplingar, allt har fungerat i flera år - så plötsligt hände det.
Det där med att han sa att han kopplat med tre trådar det tvivlar jag på. Men man kan höra/säga fel.
Jag lovar att återkomma med svaret när telia har varit på besök.
Hälsningar från farbror Claes.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hmmm, dette minner meg på min gamle far - han hadde et slik problem en gang. Det var en ekstra telefon som var på linjen og luren lå av! Ikke helt av, men knappene var ikke lengre trykket inn. Din granne har ikke han et biapparat i huset?

F

F.d. 4754

Guest

Knugrone: så kan det mycket väl vara. Ibland är det enklare än man tror...

Trådlösa telefoner kan också ställa till det. Vid felsökning är det viktigt att koppla bort alla telefonerna från jacken.

Jag är som sagt ingen expert men hade ett liknande fel. Efter mycket strul visade det sig att det var fel i ett av Telias kopplingsskåp men Telia höll fast med en dåres försvarstal att det var fel i hemmet tills reparatören mätte ledningarna på plats. Mätningen från stationen visade inga fel.

Knausen igen

F

F.d. 55312

Guest

Hej.
En liten fråga, har han testat alla jack i huset med en telefon som fungerar, han skall nog prova med en fast telefon och inte en bärbar.
Om jag inte är helt fel ute så om det är fel på något inne i huset så får han betala reparationen själv.

Mvh
Tommy

F

F.d. 2549

Guest

Hej alla mina vänner.

Min granne och vän och även jag tackar för jackhjälpen. Grannen hade kopplat ur alla extra telefoner, men trots det fungerade inte telefonen.
Men, hör och häpna. I morse ringde deras telefon och allt var som vanligt igen. Utan att ha ändrat på något i kontakter eller telefoner, så plötsligt viftade den goda fen med sitt trollspö och frun i huset kunde återuppta sina, i mannens öron, långa telefonsamtal.

Förmodligen var det något kontaktfel, vilket förmodligen återkommer om de inte kontrollerar och efterspänner alla trådar i kontakter och andra dosor.

Nu skall jag, iförd bar överkropp, ut och klyva ved. Livet leker, även om telefonen ringer när man minst önskar det och inte ringer när man mest önskar.

Hälsningar från en snart svettig farbror Claes.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Jag förmodar att ditt framträdande med bar överkropp förorsakade smärre upplopp bland traktens damer;)

I alla fall kan jag bidra till din grannes upplevelser med en mycket likartad företeelse.
Mitt bredband fungerade men icke telefonen. Upptaget när någon försökte ringa, ingen svarston när vi själva lyfte på luren.
Felanmälde och se! Efter ett par dagar fungerade allt igen. I en vecka ungefär.
Fel i en dag sedan ok igen. Ringde och fick besked att man inte haft tid att titta på mitt problem. Mätning från station visade inte något fel.
Så här höll det på ett par veckor till, ena dagen telefon men inte nästa dag. Inga problem med Internet.
Reparatör anlände och mätte från "skåpet" in till vårt hus. Kabelfel.....
Jag rapporterar in så kommer det en gubbe och fixar kabeln.
Hallå!! Skall du inte fixa det?? Nej, jag fixar inte kalbelfel.:confused:
Fin service.
I alla fall blev den här husbilsåkaren :mad: och satte igång med felsökning själv. En halvmeter från huset hittade jag två synnerligen illa gjorda skarvningar. Fixade själv så när kabelpatrullen anlände en dryg vecka senare kunde dom åka vidare med oförrättat ärende.
Totalt trasslade telefoneländet i 2 månader. Så är det att bo i obygden:eek:

Så om din granne får problem igen så kan du återge ovanstående sedelärande historia.
/Nisse

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Har tagit emot några sådana här felbeskrivningar som du skriver om. Vid kabel avbrott så tänds fellampan på larmanläggningen och då ringer man först av alla sin larminstallatör. Men det är ju inget fel på larmet, det varnar bara för avsaknaden av telefonlinje. Alla har fortfarande ett fungerande ADSL modem. För att telefonen skall fungera så måste en hel strömkrets flytta i de två trådarna, ADSL information ligger modulerad ovanpå och den hoppar över vid avbrottet. Ja det var ett försök till en förstålig förklaring. Kommer felet igen koppla ur allt i alla jack och prova med en telefon i första jacket. Kommer ingen kopplingston ring och felanmäl.

Toppen