Chris o Benny
HBK Medlem
Det rekommenderas i ett flertal inlägg att man skall tejpa igen ventillationen i framdörrarna för att slippa kallras och vägljud. Min fråga är: blir det kondens i dörrarna eller är det tillräcklig ventilation ändå? //Benny
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Gälarna i bakre dörrkanten finns fortfarande kvar, även på 250-modellen.
Denna ventilation gör det möjligt att ventilera en lastbilskupé som tar in luft genom friskluftsintagen i instrumentbrädan. Denna luft passerar genom kupén och ut genom dörrarnas gälar. I en husbil behövs inte detta eftersom det finns ett antal andra ventilationsöppningar och tvångsventilerande takfönster. I stället tycks friskluft komma in genom dörrarnas galler vilket upplevs som kallras, särskilt på vintern.
Jag hittade vit, blank, vävburen Tesa-tape som jag tejpade igen uttaget med. Ser acceptabelt snyggt ut när dörren öppnas (än så länge).
Finns inte risken att det blir kondensfukt?Jag har själv teipat igen allt vad som går att teipa igen.Det finns nog ingen risk att FIATS otäta och dragiga dörrar kan bli för täta.Skriv gärna om ni har någon annan fiffig lösning på problemet.
M.V.H. Göte27