• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TEC 708 eller LMC 708 Husbil

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025
Hej
Alla Husbilsvänner jag går i funderingar på en husbil och då ställer man sig frågan vad det finns för erfarenheter från dessa två bilar.
Vad jag förstår verkar de komma från samma fabrik ????
Sen är också en fråga skall man välja Fiat eller Ford enkel hjul eller dubbel bak ???
Fiat har ju fått mycket kretik från fackpressen på sistone

Hälsningar
Tommy E :yes:

F

F.d. 26625

Guest
Sv: TEC 708 eller LMC 708 Husbil

TEC och LMC byggs på samma frabrik som i sin tur ägs av Hymer. Det är samma motor i Ford och Fiat ett samarbete. Jag tror att om du skall ha en vagn över 3500kg då är det bättre med bakhjuls drift och dubbelmontage. Annar så går det bra med framhjuls drift.

F

F.d. 3067

Guest

Samma motor i Fiat och Ford??? hmm undrar om de är så, tveksam till detta.

/Gunnar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fiat bruker motorer fra Iveco og Ford påstår at de utvikler og bygger motorene i UK for Transit.

F

F.d. 3067

Guest

Fiat bruker motorer fra Iveco og Ford påstår at de utvikler og bygger motorene i UK for Transit.

Att Fiat använder motorer från Iveco de kan jag förstå eftersom Fiat äger Iveco,
men att Ford använder Fiatmotorer är jag tveksam till, en sak som gör mig tveksam
till detta är att i Fiat dieslar är det kamrem, är inte kamrem på Ford dieslar åtminstone inte på Våran Ford. Nu är det ju inte värdens viktigaste sak, det kommer säkert att visa sig.

/Gunnar

K

k.skoog

Guest

Hej!
Har en TEC 708 140hk -08 hade tidigare en alkov. 708 är en mycket lättkörd och bekväm att leva i. Den har ett bra garage. Bakhjulsdrift o tvilling hjul gör den stabil. Husvagnsvensson är mycket bra att göra affärer med samt god uppföljning efter köp.
Lycka till med Ditt val
Krister

Tompera

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026

Att Fiat använder motorer från Iveco de kan jag förstå eftersom Fiat äger Iveco,
men att Ford använder Fiatmotorer är jag tveksam till, en sak som gör mig tveksam
till detta är att i Fiat dieslar är det kamrem, är inte kamrem på Ford dieslar åtminstone inte på Våran Ford. Nu är det ju inte värdens viktigaste sak, det kommer säkert att visa sig.

/Gunnar

Fiats 3,0 liters (160hk) har kamkedja

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fiats 3,0 liter er den ene av de to som Iveco bruker i sine Daily modeller.
Forskjellen på de to er konstruksjonen på turboene og ca. 30 hk. 157 hk utgaven brukes på 4 og 5 tonns Daily, mens 176 hk brukes på 6 tonn og tyngre Daily. På 3 til 5 tonn brukes også en mindre motor 2,3 liter, denne har register reim mens 3 liter har kjede.

F

F.d. 53012

Guest

2.2 liters motorn i Fiat o Pugart är Ford motorer.

Helt rätt 100 hästaren i Fiat chassiet är en Fordmotor som man använder men Ford trimmar den i sina egna chassier till 140 hk. Däremot är 2,3 multijet och 3,0 Fiat deras egna som byggs av Iveco i deras fabrik. Det var Fiat som kom med common rail först av alla fabrikanter, men sen var det lätt för alla andra att härma (läs japanskt)det givetvis.

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025

Hej!
Har en TEC 708 140hk -08 hade tidigare en alkov. 708 är en mycket lättkörd och bekväm att leva i. Den har ett bra garage. Bakhjulsdrift o tvilling hjul gör den stabil. Husvagnsvensson är mycket bra att göra affärer med samt god uppföljning efter köp.
Lycka till med Ditt val
Krister

Hej
Tack för svaret.
Hur är förhållandet mellan tjänstevikt o totalvikt räcker det till på denna modell

Hälsningar
Tommy E

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

Hej
Tack för svaret.
Hur är förhållandet mellan tjänstevikt o totalvikt räcker det till på denna modell

Hälsningar
Tommy E

Vi har en LMC708 med Ford motor dubbla bakhjul (bakhjulsdrift). Vi viktade upp den till 3850 kg. direkt vid inköp!
Mycket bra bil som vi är helnöjda med!

Husbilen.com i Mellerud tog hem den till oss! Vi har fått all service av den firman som man kan begära!

Barbro o Ingemar

F

F.d. 1478

Guest

Helt rätt 100 hästaren i Fiat chassiet är en Fordmotor som man använder men Ford trimmar den i sina egna chassier till 140 hk. Däremot är 2,3 multijet och 3,0 Fiat deras egna som byggs av Iveco i deras fabrik. Det var Fiat som kom med common rail först av alla fabrikanter, men sen var det lätt för alla andra att härma (läs japanskt)det givetvis.

Hej, vill bara korrigera litet. Det är bara 3.0 som är Fiats helt egna, 2.3 är ett samarbete Peugeot Fiat och Citroen. Bra att veta kan vara att 2,3:an har kamrem de andra kedja.

Toppen