• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tappat 400 000:- på 6 år!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Var och kollade på en ny husbil häromdagen!

Ville få ett bud på vår 6 år gamla Hobby T 650 FLC Siesta Exlusive.
Bilen har gått ca: 6000 mil!
Dröm om min förvåning när man gav mig ett skambud :mad:
Vår bil är i kanonskick.......
Men ändå menar dom att billen tappat 400 000:- på 6 år! Löjligt! :swoon:
Blir inga fler affärer där!

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tappat 400 000:- på 6 år!

Den stora frågan är ju varför ska bilarna vara dyrare i Sverige än i Tyskland (förutom skillnad i moms och ev. transport)? På begagnat sidan är det bara att jämföra med Blocket och mobile.de ...

Kollar man där ser med de ungefärliga marknads priserna. Men det låter stort när säljarna i Sverige motiverar de extra pengarna man ska betala när dom är nya. Inte samma ljud när inbytet kommer om dom inte kan lägga på samma igen på den nya bilen.

Senast ändrad:
F

F.d. 51386

Guest

Fattar inte heller skillnaden mellan Sverige och Tyskland. Vi har nu beställt en ny Pössl i Tyskland, betalar i dagens eurokurs 424000kr, likvärdig bil i Sverige 540000kr......moms i Tyskland 19% Sverige 25%....Vill gärna handla i Sverige men med den prisskillnaden är det uteslutet. Pratade med min kontaktperson i Tyskland och han kunde inte förstå den svenska prisbilden.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Fattar inte heller skillnaden mellan Sverige och Tyskland. Vi har nu beställt en ny Pössl i Tyskland, betalar i dagens eurokurs 424000kr, likvärdig bil i Sverige 540000kr......moms i Tyskland 19% Sverige 25%....Vill gärna handla i Sverige men med den prisskillnaden är det uteslutet. Pratade med min kontaktperson i Tyskland och han kunde inte förstå den svenska prisbilden.

Får han mer för inbytes husbilen i Tyskland?Det var väl det som det handlade om.:twitcy:
HaDe Hasse

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Inte alls ovanligt med den värdeminskningen. Bytte in en tre är gammal bil som gått 3 tusen mil för ett par år sedan. Förlorade då 1/3 av nypriset dvs 500 tusen. Det är den värdeminskning man får räkna med. Det är i princip samma som på dyrare personbilar.
Vill man slippa detta får man köpa begagnat till rätt dvs tyskt pris. En otrevlig överaskning då man ju förr kunde byta in husbilar för vad man gett för dem några år tidigare. Så är det inte längre.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jag har beställt en ny Globecar. Trodde jag skulle kunna hämta hem den billigare från Tyskland men så var inte fallet. Blev därför ännu en plåtis köpt i Pukavik :wub:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vi har ju en dyr hobby (och dröm). Vill man tänka på pengar är det kanske inte rätt med husbil. Dock finns det handlare som köper beg i Tyskland och säljer för bättre pris i Sverige.

Ibland behöver köpare kredit på bilen och det fixar de svenska handlarna med ett knapptryck (Och tjänar lite extra). För dessa kunder är det krångligare i Tyskland.

Själv när jag köpte min 1:a husbil (Knaus Box Star), gjorde jag det i Tyskland eftersom den jag ville ha knappt fanns i Sverige på den tiden samt var 150000 kr dyrare i Sweden. Kostnaden på den tiden med resa, valuta, skylt, regbesiktning stannade på 6500:-. Hade begpriserna bara legat 25000-30000 kr högre i Sverige hade jag inte krånglat med import.

Beg priserna börjar bli harmoniserade, men vissa handlare på nybilssidan har sina egna prisidéer som inte motiveras av avstånd från fabrik, garantier eller lokala skatter.

Tycker synd om vissa som sålt kåken och fått en slant över. En del av dessa har nog bränt bra många hundra tusen för mycket på sin första husbil. Pga en munvig försäljare och ingen koll vad det egentligen skulle ha kostat i Tyskland som jämförelse.

Men vadå. Vi har ju marknadsekonomi och saknar en bra konsumentorganisation för husbilsägare/köpare i Sverige. Så länge man följer lagen så får man sko sig så mycket man vill.

Men slutar man köpa så sjunker priset till smärtgränsen. Men då får handlarna sluta med vräkiga byggen till sin verksamhet.

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har beställt en ny Globecar. Trodde jag skulle kunna hämta hem den billigare från Tyskland men så var inte fallet. Blev därför ännu en plåtis köpt i Pukavik :wub:

Rickard brukar lägga på 50000 mot Tyskland, men med garantier i Sverige och minskat krångel tycker jag att han gör det bra. Han har nog hittat svenskens smärtgräns. Men där ser man inte heller några flådiga nya lokaler. Kontoret har han i en barack och den mesta försäljningen sköter han själv. Verkstaden sköter andra om, bl.a grabbarna i Kylinge bil.

Jag tog själv de extra 50000 och var medveten om det, pga att vi gjorde en schysst snabb affär med mitt inbyte (som han sålde på 4 dar).

Nöjd säljare och kund.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Rickard brukar lägga på 50000 mot Tyskland, men med garantier i Sverige och minskat krångel tycker jag att han gör det bra. Han har nog hittat svenskens smärtgräns. Men där ser man inte heller några flådiga nya lokaler. Kontoret har han i en barack och den mesta försäljningen sköter han själv. Verkstaden sköter andra om, bl.a grabbarna i Kylinge bil.

Jag tog själv de extra 50000 och var medveten om det, pga att vi gjorde en schysst snabb affär med mitt inbyte (som han sålde på 4 dar).

Nöjd säljare och kund.
Här är en urspårad tråd till. :mcride:
HaDe Hasse

Åke o Maria

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2025

Värdeminskning på husbil är en viktig parameter att tänka på inför köpet, så är det bara.
Vi bytte från husvagn till husbil 2015.
Vi var och tittade på olika husbilar med vår husvagn som inbyte och upptäckte direkt att ett mellanpris var det som erbjöds och det kändes som en mycket dålig affär. Vi bestämde oss för att sälja husvagnen själva på blocket och det gick bra. Därefter började vi titta på olika husbilar.
Tänka igenom och försöka köpa rätt typ av bil från början kändes viktigt. Våra önskemål var helintegrerad med stort garage, kyl och frys, värme med elpatron, förarstol som var justerbar i höjdled och 4H chassie för bra lastkapacitet.
Vår första val var en begagnad Adria Sonic 700 SL för cirka 600'+
Jämförde priser på mobile.de mot svenska priser.
Köpte en 700 SL 2013 1700 mil med totalvikt 4250 kg med stora motorn, automat, solceller backkamera,navigator.
Värdeminskningen är den faktor jag tänkt mest på och tror att på 3-4 år kommer det att bli minst ca: 200' om marknaden ser ut som idag.
Husbilen är mycket enklare att hantera än husvagnen och nu kör båda, med husvagn var det bara en som körde.
Fritidsintresset husbil måste ha annat än ekonomiskt tänkande, det skall kännas positivt för familjen.
"Det är roligt att åka husbil"

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi köpte vår bil (inkl. byggkostnader) med en kalkyl på att i princip tappa ca hälften av värdet efter kanske bara 5-6 år. Därför var vi ganska noga med att få bilen så som vi ville ha det just för att slippa eventuella byten inom några år. Inga byten, ingen förlust & ånger. Någon kanske tycker att det är "lättare sagt än gjort", men vet man vad man vill ha (den svåra biten) då tar man det på ett helt annat sätt. Är man osäker på vad man är ute efter, då är det kanske bättre att hyra och testa först.
Vi har en god vän som tappat 250 000:- på bara ett år. Han fick sälja sin nya och fantastisk fina HB pga hälsoskäl tyvärr...

Kickib

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
3115
Medlemskap
2025

Byt bil oftare så blir inte värdeminskningen så stor. De som säljer vill sälja så mycket som möjligt så därför bjuder man över varann när det gäller inbytespriset. Kolla på Elmia nästa gång.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Värdeminskning på husbil är en viktig parameter att tänka på inför köpet, så är det bara.
Vi köpte en ny hb april 2008 sålde den 2013 värde minskning 500000:- på 5 år.
Tycker nog inte att det är så konstigt. när det finns så många husbilar på marknaden.
//
Skoogis

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Personbilar halverar sitt värde var tredje år och husbilars halveringstid är 6 år. Detta har jag kommit fram till med mina oerhört vetenskapliga metoder. Motbevisa mig gärna!

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi bytte husbil i november 2015 och då hade vi haft den bilen i 6 säsonger
( juni 2010 - november 2015). Tappade ca 300.000 kr på den. Köpte begagnat ( -09 med 140 mil på mätaren) och bytte till begagnat ( -14 med 1700 mil på mätaren). Känner mig nöjd! Men visst kostar det skjortan. Vi tycker det är värt det!

Bernt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Personbilar halverar sitt värde var tredje år och husbilars halveringstid är 6 år. Detta har jag kommit fram till med mina oerhört vetenskapliga metoder. Motbevisa mig gärna!

Det stämmer kanske? Varför inte då köpa en kvalitetsbil som håller så länge att det blir dödsboet som får fundera på andrahandsvärdet.
Ett kvalitetsbygge från exempelvis Bocklet Allrad- und Fernreisemobile Dakar von Bocklet eller Bimobil Expedition vehicles | bimobil.com byggt på ett chassie från MAN, Iveco, tyngre MB eller Fuso Canter vilket håller i decennier. Exempelvis Bimobil ger 10 års garanti mot fuktskador utan krav på efterkontroller (även om det säkert är klokt att täta om luckor och fönster innan dess).

Minimerar förlusterna gör man nog bäst genom att köpa en ett par år gammal kvalitetsbil av detta slag och sedan köra tills bilen eller man själv eller båda tar slut. Visst kan det vara roligt att byta bil, men det finns annat att göra i livet. Är man yngre än medelålders+ så får man kanske resonera annorlunda.

aake

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vår bil är i kanonskick.......
Men ändå menar dom att billen tappat 400 000:- på 6 år! Löjligt! :swoon:
Blir inga fler affärer där!

Kolla vad liknande husbilar kostar på blocket/bytbil. Är inbytespriset orimligt lågt mot vad andra begär så:
1.Ta några bra bilder och lägg ut den på blocket för rätt pris så blir du av med den och slipper dessutom göda handlaren. Utan inbyte kan du dessutom göra en bra affär på er nya bil

2.Vill ni fortfarande byta in den, åk till fler handlare. Min far bytte t.ex in sin ett år gamla husbil till ny husbil till bättre inbytespris än vad de köpte den för. Så det finns handlare som inte misshandlar sina kunder.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Ta kontakt med Kvarndammen.(www.kvd.se) Det gjorde jag. Jag skulle också sälja min bil på blocket till ett pris som jag tyckte var i paritet med vad andra hade lagt ut sina bilar för. Den enda som hörde av sig var engelsmannen som ville köpa min bil osett för han var bortrest.
Killen på Kvarndammen tittade på sin statistik och föreslog ett lägre pris som jag skulle gå ut med vid en auktion. Det vart också det pris bilen värderades till när jag skulle byta in bilen vid ett nyköp.
Jag är övertygad om att många bilar på blocket har mycket stor prutmån och blir prutade innan affär genomföres

Toppen