• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappat 12 v i Husbilen

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
Har en Rimor Sailer 2005 som är köpt i Örebro. Bilen är importerad (tyvärr) . Har tappat 12v i bodelen. Sitter en belysnings knapp fjäderbelastad vid utgången. Förmodligen som skall bryta all belysning inne i bodelen. Det måste finnas ett relä någonstans som har troligtvis fastnat i avstängt läge. Kan inte hitta det. Någon som har en HB Rimor som har ett elchema till Rimor HB vore tacksamt om en kopia. Har tyvärr inte något sådant. Skicka gärna till hofbauerlutz@gmail.com.
Kan bara säga att köp ingen begagnad import bil med Svensk importör. Har bara haft problem och ingen hjälp av säljaren
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sitter en belysnings knapp fjäderbelastad vid utgången. Förmodligen som skall bryta all belysning inne i bodelen

Instinktivt så är sällan en belysningsknapp fjäderbelastad. Vilket elblock har du i en sådan?
Jag har skrivet mycket förut om EBL-99 och dess släktingar och dom klistrade reläerna som sitter i.

Leta upp ditt elblock och kolla om du hör relät när du kopplar in/ur 12 v med knappen på själv blocket eller kontrollpanelen.

Det kan ju hända att den knapp du pratar om är ju av/på bodens-el, men det skulle vara en väldigt konstig placering i så fall.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På nettet hr jeg fundet dette billede.

Har du sådan et panel?

Jeg tænker at den øverste knap til venstre slår af og på for 12 V
 

Bilagor

  • 29661.jpg
    29661.jpg
    36,4 KB · Visningar: 27

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
Instinktivt så är sällan en belysningsknapp fjäderbelastad. Vilket elblock har du i en sådan?
Jag har skrivet mycket förut om EBL-99 och dess släktingar och dom klistrade reläerna som sitter i.

Leta upp ditt elblock och kolla om du hör relät när du kopplar in/ur 12 v med knappen på själv blocket eller kontrollpanelen.

Det kan ju hända att den knapp du pratar om är ju av/på bodens-el, men det skulle vara en väldigt konstig placering i så fall.
Ursäkta men vad menas med elblock
 

Adlershof

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7486
Medlemskap
2022
Instinktivt så är sällan en belysningsknapp fjäderbelastad. Vilket elblock har du i en sådan?
Jag har skrivet mycket förut om EBL-99 och dess släktingar och dom klistrade reläerna som sitter i.

Leta upp ditt elblock och kolla om du hör relät när du kopplar in/ur 12 v med knappen på själv blocket eller kontrollpanelen.

Det kan ju hända att den knapp du pratar om är ju av/på bodens-el, men det skulle vara en väldigt konstig placering i så fall.
Den knappen känns som en vipp brytare. När man använder den så trycker man in på 1 som går tillbaka till 0 läge. Det var därför jag skrev att den är fjäder belastad. den går tillbaka till ursprungs läge 0. Rund knapp med 1 läge i ovankant och då 0 i nederkant.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sitter den som på denna bilden så borde strömställaren vara till inre eller yttre belysningen vid bodelsdörren.
Du verkar inte ha något utfällbar trappsteg.
 

Bilagor

  • 1901321_E_4d5e8c17d07f8.jpg
    1901321_E_4d5e8c17d07f8.jpg
    114,8 KB · Visningar: 25

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Även om bodelsbelysningen är avstängd så brukar knappen för inre entrébelysningen fungera.
Men det kan vara olika där också antar jag.
Men funktionen borde ju vara att man kan tända så att man ser vart man tar sig in i bodelen
utan att trampa snett i trappen.
Den andra knappen borde vara till yttre entré belysningen och den brukar inte fungera om inte panelen
påslagen och belysning på den samma är påslagen.
Kan du aktivera panelen med on/off knappen?
Får du ingen reaktion på on/off knappen så måste du göra som tidigare svarat.
Leta reda på EBL där dom flesta säkringarna till bodelen finns.
Jag hittar ingen bild på vart den sitter.
 
Toppen