Sv: Tappa kontrollen
Hej Gurra,
jag tycker att du har startat en intressant tråd.
Hoppas att vi är många husbilsåkare som tänker i dessa banor och på möjligheten att tappa kontrollen över husbilen och hur man kan göra för ta den tillbaka så snabbt som möjligt.
Efter att ha kört tung motorcykel i flera år och då påtagligt insett och i kroppen faktiskt fått känna på hur det känns när man är på väg att tappa kontrollen så har jag en hel del erfarenheter som jag omsätter i den betydligt tyngre och än mer svårmanörerade husbilen.
Jag insåg tidigt behovet av att, precis som när jag på våren satte mig på HDn, verkligen testa hur husbilen uppför sig då jag bromsar kraftigt eller gör en undanmanöver med ratten. Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att få in känslan i ryggmärgen så att jag inte blir överraskad den dag då jag tvingas göra en extraordinär manöver.
Förra helgen var vi t.ex. ute och åkte en sväng på de Sörmlänska småvägarna. Plötsligt i en svag högerkurva och nerförsbacke ligger det ett vedträ på vägen. Tillräckligt stort för att ställa till ordentliga problem. Det låg precis där jag kommer med mitt vänstra framhjul och vi hade en hastighet på sådar 80 km/tim.
I sista stund hinner jag gira något höger, men klipper träbiten på ena kanten. Detta medför att det far upp och det skramlar till ordentligt. Jag kan i backspegeln se hur träbiten snuddar den bakomvarande personbilen innan trädbiten far över till andra sidan av vägen.
Det kunde ha gått riktigt illa om jag inte hade varit uppmärksam och tränat på undanmanövrar. Det är inte mycket rattrörelse som är möjlig att göra och man hinner heller inte göra så värst mycket. Lyckligtvis tog smällen enbart på den yttre delen av avgasröret som blev aningen tillstukat. Men, det går att leva med.
V-backen