• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tappa kontrollen

F

F.d. 3088

Guest
Många inlägg handlar om vikter, körkortsbehörigheter, körsätt, hastigheter fellastat och hur man skall köra mm. är det någon här som har kört sin husbil stor eller liten på halkbana, eller ha behövt panikbromsa, gira för hinder mm Hur upplevde du det och vad hände.
Stor händelse eller liten spelar ingen roll. I ett inlägg står att hastigheten kan ligga mellan 120- 130 tycker det kan vara intressant att höra vad som skulle hända om man fick panikbromsa och gira med en fellastad husbil i 130 km :swoon:

Gurra

I

Iveco 35

Guest
Sv: Tappa kontrollen

Du Gurra. Jag skulle nog inte vilja göra det ens om den är rätt lastad.:wideeyed:Olle.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur många skulle vilja gira med en vanlig personbil i 130km/h ?? Sen var får du köra i 130 ?
Hur många har försökt ta en rondell i för hög fart , det passar man sig nog för också .

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Världens snabbaste husbil en hymer enligt husbil&husvagn 207 km/h. Fast de siktar på 230 km/h. Inte ens dessa förare svänger utan kör bara rakt fram.
Ha det

F

F.d. 25142

Guest

Alla resor med husbil är inte semesterresor. Kör ofta i 120 på autobahn för att ta oss till en destination för jobb. Det går alldeles utmärkt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är väl ingen som svänger i hög fart för skojs skull?:confused:
Men är det ingen som har hört talas om älgtestet? det heter inte så för inte! :):)
Och det är inte bara på autobahn husbilar körs fort, men gör några egna tester,
bromsa för fullt från 100 km/tim, bromssträckan är minst det dubbla mot en personbil!
Och ja, jag kan tänka mej rätt häftiga girar i 130km med personbil, men då helst på racerbana!;):)

Senast ändrad:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Har en annan hypotes .. när man bromsar kraftigt från tex 120-130 km/h ner till noll. Nu menar jag väldigt kraftigt . Hur e det med g-krafterna? Stommen på husbils delen är ju inte byggt i stål direkt .. Blir det en rörelse i karossen som kan göra så att det kommer att läcka in vatten i skarvarna ? just my 2 cents

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är nog även att gör man en väjning i dom farterna som det talas om så välter husbilen .

Det räcker ju med att se på älgväjningarna på Youtube och då kör dom ju inte så fort .

Här är lite broms och chassietest : YouTube - Camper Chassis Test

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Nu uppstår frågan när jag läst inläggen. Utbildning vad gäller att köra tyngre fordon husbil, lastbil eller buss. vad tycker ni skall man få köra en 5 tons eller tyngre husbil utan utbildning (certifikat).Eller skall jag själv lära av misstagen när jag själv prövar i skarp trafik bland mina medtrafikanter. :rolleyes:

Gurra

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nu uppstår frågan när jag läst inläggen. Utbildning vad gäller att köra tyngre fordon husbil, lastbil eller buss. vad tycker ni skall man få köra en 5 tons eller tyngre husbil utan utbildning (certifikat).Eller skall jag själv lära av misstagen när jag själv prövar i skarp trafik bland mina medtrafikanter. :rolleyes:

Gurra
Det är ju som att dra parallellen med att man körde upp i en liten Opel Kadett och sedan får man köra en 9 kubiks lastbil på 3500kilo och likaså att man tar körkort på 1 bil och sedan får hänga på en husvagn på över 1 ton bakom beroende på bilens tjänstevikt och att man inte överskrider 3500kg totalvikt .

Det var ju även vissa som fick motorcykelkörkort på köpet isamband med PB samt dom som tog för lättviktare får sätta sig på en tung hoj med acc 0-100på 2 sek toppfart på över 300km/h .

Du kan ju lära dej av dom "misstagen" du inte gör och köra med förnuft .

Jag har inte gått någon kurs hur man ställer en stege mot en vägg men jag kan ändå stå där uppe och ramla ner och slå ihjäl mej .

Samma sak så går man ju inte någon större kurs att bli förälder trots en del borde detta men man klarar det ändå och man lär sig .

(En sa nog int tänka för möe) ;) :)

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Gurra,
jag tycker att du har startat en intressant tråd.
Hoppas att vi är många husbilsåkare som tänker i dessa banor och på möjligheten att tappa kontrollen över husbilen och hur man kan göra för ta den tillbaka så snabbt som möjligt.

Efter att ha kört tung motorcykel i flera år och då påtagligt insett och i kroppen faktiskt fått känna på hur det känns när man är på väg att tappa kontrollen så har jag en hel del erfarenheter som jag omsätter i den betydligt tyngre och än mer svårmanörerade husbilen.

Jag insåg tidigt behovet av att, precis som när jag på våren satte mig på HDn, verkligen testa hur husbilen uppför sig då jag bromsar kraftigt eller gör en undanmanöver med ratten. Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att få in känslan i ryggmärgen så att jag inte blir överraskad den dag då jag tvingas göra en extraordinär manöver.

Förra helgen var vi t.ex. ute och åkte en sväng på de Sörmlänska småvägarna. Plötsligt i en svag högerkurva och nerförsbacke ligger det ett vedträ på vägen. Tillräckligt stort för att ställa till ordentliga problem. Det låg precis där jag kommer med mitt vänstra framhjul och vi hade en hastighet på sådar 80 km/tim.

I sista stund hinner jag gira något höger, men klipper träbiten på ena kanten. Detta medför att det far upp och det skramlar till ordentligt. Jag kan i backspegeln se hur träbiten snuddar den bakomvarande personbilen innan trädbiten far över till andra sidan av vägen.

Det kunde ha gått riktigt illa om jag inte hade varit uppmärksam och tränat på undanmanövrar. Det är inte mycket rattrörelse som är möjlig att göra och man hinner heller inte göra så värst mycket. Lyckligtvis tog smällen enbart på den yttre delen av avgasröret som blev aningen tillstukat. Men, det går att leva med.
V-backen :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest

Gurra
Har ventilerat mina åsikter i det här ämnet i ett par andra trådar. Den här gången förblir jag tyst, annars blir jag väl lynchad!;);)

Lasse

F

F.d. 55328

Guest

Det vore väl något för HBK att lägga överblivna pengar på att hyra en halkbana med undanmanöver prov så att det fins möjlighet att prova på detta under ordnade former

F

F.d. 17469

Guest

DET BLEV FEL TYVÄR vi är två HBK:are på samma dator på jobbet så föregående inlägg ska tillhöra mej ursäkta

Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Det vore väl något för HBK att lägga överblivna pengar på att hyra en halkbana med undanmanöver prov så att det fins möjlighet att prova på detta under ordnade former

Det finns ett embryo till en träff med det temat. Tanken var att samtidigt ha utbildning för uppgradering av körkort till C1. Planeringen är igång men vi måste avvakta och se vad som står i proppen ang. införandet av tredje körkortsdirektivet. Återkommer

Kurt

F

F.d. 3088

Guest

Det låter ju Bra, nu sticker jag ut hakan:D:D Förhoppningsvis försvinner då dessa som inte klarar av att bedöma hur bred bil man har, avståndsbedömning,
Framförhållning mm.:rolleyes: Hmm kanske mig inberäknat:D

Gurra

F

F.d. 3077

Guest

Jimmy och KuMaNI,
Ett lovvärt förslag med halkkörning och även i en simulator.
En gång i mitt yrkesliv hade vi yrkesförare förmånen att prova Gillinge halkbana med tunga fordon,en spektakulär upplevelse ,där man har PLATS ATT SLADDA och bete sej,jag lovar att efter allmän väg går det oftast åt helvete.
Vidare var vi på Trygg Hansas testcenter i Alanda Stad och fick köra lastbissimulator.
I vårat gäng var det en ynging som var nybliven rallyförare,tyckte att allt detta var bara nys,han kunde minsann ratta en bil,instruktörerna tog hohom snabbt ur denna villfarelse.
Både på testbanan och i simulatorn.
Kanske det finns någon bland HBK s,förare som skulle behöva känna på hur det känns att tappa kontrollen över sitt fordon på ett SÄKERT sätt,man är INTE så duktig förare som man själv tror.
Mvh Bernt

Toppen