• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tankvolym Fiat Ducato 2,8jd

Svenn53

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
40779
Medlemskap
2024
Jag har nyligen köpt en äldre husbil, Fiat Ducato 2,8 jdt 2001 och kom hem från premiärresa på c:a 70 mil och har tankat bilen idag. Enligt transportstyrelsen uppgift ska tanken rymma 80 liter men när jag fått i 87.15 liter utan att pumpen slagit ifrån slutade jag fylla, så vet någon hur många liter tanken rymmer? instruktionsboken är tyvärr på tyska så där läser jag 80 liter och reserve 8-10 om det menas reservtank 10 liter??? Enligt tankmätaren skulle det varit flera liter kvar, stod på sista strecket på mätaren så då undrar man hur säkert man kan lita på den? Har någon erfarenhet av tankmätarens trovärdighet.
Mvh Sven-Arne Svenn53

Myweels

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12487
Medlemskap
2024
Jag har nyligen köpt en äldre husbil, Fiat Ducato 2,8 jdt 2001 och kom hem från premiärresa på c:a 70 mil och har tankat bilen idag. Enligt transportstyrelsen uppgift ska tanken rymma 80 liter men när jag fått i 87.15 liter utan att pumpen slagit ifrån slutade jag fylla, så vet någon hur många liter tanken rymmer? instruktionsboken är tyvärr på tyska så där läser jag 80 liter och reserve 8-10 om det menas reservtank 10 liter??? Enligt tankmätaren skulle det varit flera liter kvar, stod på sista strecket på mätaren så då undrar man hur säkert man kan lita på den? Har någon erfarenhet av tankmätarens trovärdighet.
Mvh Sven-Arne Svenn53
Min Ducato 2002 LMC har mätaren inte hög trovärdighet toppfyller så visar den inte full. Rädslan köra tom tanken på diesel gör att jag tankar långt innan tom

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Kör gärna inte under 1/4 tank. Vill inte få soppatorsk när man hamnar i alla dessa köer som blir överallt numera.
Förutom när man närmar sig Luxemburg och skall tanka så mycket som möjligt, till så lågt pris som möjligt, för man är snål. Bilen går ofta på ångorna de sista kilometerna ibland.
Det kommer antagligen att straffa sig någon gång.

Krister

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
För ett antal år sen, så försökte jag tyda vad som stod i instruktionsbok osv, men jag fick soppatorsk, när det skulle va 10liter kvar. Man lär sig

Daniel77

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
15390
Medlemskap
2024
Jag gjorde likadant på min Frankia 2.8 l står 100 eller 110 liter i regpapperna, men hittade i manualerna att det va bytt tank till 140 liter . Tror jag fick i 88 liter å innan jag började tanka va mätaren på halv typ. Så undrar om tankgivaren byttes....

Toppen