• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tankat vatten i dieseln

A

Anders & Carita

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato ?
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 157hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hjälp.

I min iver att göra bilen klar för en liten Valborgstripp så lyckades jag tanka vatten i fel hål. Jag tankade max 5 liter i dieseltanken som var full. Det sprutade ut ur påfyllningshålet. Det som kom ut var en blandning av diesel och vatten, men det kändes som det var mest vatten.

Vad göra?

Om jag kör med bilen vad kan hända?
Går dåligt. Stannar. Går sönder.

Hur klantig man blivit på äldre dagar.
Men det finns nog fler fel att göra.

F

F.d. 29925

Guest
Tyvärr, nog bara att räkna med en total rengörning. Vatten är tyngre än diesel så det lägger sig per automatik på botten av bränsletanken.
Så länge man inte gör ett startförsök är det nog ett överkommligt problem.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Sug ur allt i tanken. I de dunkar du får bränslet/vattenet så kommer vatten att lägga sig på botten.

För det är väl inte så bra att tanken är försedd med bottenplugg, i så fall öppna den tills rent bränsle strömmar ut.

Har inte provat med diesel men jag vet att vatten avskiljdes på privatflyg genom att filtrera bränsle genom ett sämskskinn. Om det inte fungerar så gör en hävert till dunken när du återfyller och den ska inte gå ända ner i vattnet på botten utan sluta strax ovanför. Av slattarna kan man sen slå alla i en dunk och göra om proceduren och minimera spillet.

Starta inte för det går bara en liten stund innan filtret är fullt och sen har du vatten ända in i motorn, inte bra.

Om du gör enligt ovan borde du bli av med det mesta vattnet, men får se upp med att lampan till vattenavskiljaren i filtret kommer nog att tändas ett par gånger i framtiden så lär dig hur man tömmer det.

K-sprit som suger upp vattnet är inte bra i en diesel, men en mindre mängd kan ev provas när tanken är tömd.

Per-Åke

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har också tankat vatten i dieseln tanken.
Har en Knaus med stora Fiat motorn.
Fick lära mig att det finns på den bilen en lucka mellan för och passagerar stolen vilken gick att öppna.
Pummade ut allt den vägen och torkade sedan tanken torr med trasor.
Det kan nämligen vara svårt att sugga ur dieseln ur tankröret för det kan finnas en böj på röret som skall försvåra att stjäla bränsle.

Lycka till.

Yngve

F

F.d. 55397

Guest
Verkstäder har utrustning för att suga ur tankar som ofta är just försedda med slangningsstopp (krökar o lite vacuumproblem).

Lucka enl ovan, bottenplugg eller i värsta fall tömma tanken "rätt väg" genom bränslepumpen.

Tur du inte hann starta, då har du ju inget i "motorsystemet".

Att samla upp det i dunkar/flaskor o låt stå så hamnar vattnet i botten så går nog det mesta att återanvända.

Toppen