• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar om bron mellan Danmark-Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Jomen det har den ju blivit fast inte på det sätt som man tänkte sej från början. Malmö har väl drabbats hårdast.
Har aldrig åkt bron dels så blir det totalt oftast dyrare när jag räknat på det, sen har jag en vindkänslig bil så det jag skulle vilja se och fotografera lär ju inte gå. fast man kommer ju att spara restid men när man åker högst ett par ggr om året spelar det ingen roll. Rätt mysigt med att åka båt ta en öl gå och lägga sej och läsa en stund och vakna 20mil närmare resmålet.
Jag ser personligen inget positivt med en tunnel gillar inte tunnlar och blir ju svårare för färjelinjer att överleva och hela nätverket av båtar kommer att få problem. Ja i stort sett alla färjelinjer som leder till kontinenten.
Vad är vinsten jo ännu mera lastbilar på vägarna varför ska man ha lager i sverige lagret kan ju ligga vid hamnarna i holland och gå på lastbil upp. För varje utveckling finns det en avveckling som kanske inte är så rolig, varje lands särart minskar med ökande trafik. När man var ung och var till huvudstaden då köpte man ett minne därifrån nu är allt lika sen var man till danmark för det var ju utomlands samma där. Allt blir lika och ingenting exotiskt. Jag väntar på en bro eller tunnel till marocko då blir det fest i kapernaum.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jomen det har den ju blivit fast inte på det sätt som man tänkte sej från början. Malmö har väl drabbats hårdast.
Har aldrig åkt bron dels så blir det totalt oftast dyrare när jag räknat på det, sen har jag en vindkänslig bil så det jag skulle vilja se och fotografera lär ju inte gå. fast man kommer ju att spara restid men när man åker högst ett par ggr om året spelar det ingen roll. Rätt mysigt med att åka båt ta en öl gå och lägga sej och läsa en stund och vakna 20mil närmare resmålet.
Jag ser personligen inget positivt med en tunnel gillar inte tunnlar och blir ju svårare för färjelinjer att överleva och hela nätverket av båtar kommer att få problem. Ja i stort sett alla färjelinjer som leder till kontinenten.
Vad är vinsten jo ännu mera lastbilar på vägarna varför ska man ha lager i sverige lagret kan ju ligga vid hamnarna i holland och gå på lastbil upp. För varje utveckling finns det en avveckling som kanske inte är så rolig, varje lands särart minskar med ökande trafik. När man var ung och var till huvudstaden då köpte man ett minne därifrån nu är allt lika sen var man till danmark för det var ju utomlands samma där. Allt blir lika och ingenting exotiskt. Jag väntar på en bro eller tunnel till marocko då blir det fest i kapernaum.
Vi hade ju iofs även kunnat fortsätta köra häst och vagn....
 
F

F.d. 22252

Guest
Tog mig friheten att kopiera los suecos länk till denna tråden som jag hastigt och lustigt fått öppnad.
Jag tänker som så att man måste titta både på fördelar och nackdelar kostnader och besparingar.
Att man enbart tänker positivt eftersom man är husbilsägare och ser till sitt eget bästa köper jag inte.
Man måste tänka framåt hur det påverkar samhället i stort. För danmark blir det en stor omställning och kostnad antar på goda grunder att överfarten ingalunda blir avgiftsfri.
Att sen markförhållanden imellan två länder kan bli väldigt svåra är givet, är ju ingen slump att länderna inte sitter ihop och med ett förändrat klimat där kanske jordbävningar och tsunami kommer allt närmare är projektet riskfyllt.
Många av oss som läser om det här bygget inser ju att vi inte kommer att ha någon nytta av det eftersom vi kommer att vara för gamla. Man får nog räkna med att det kommer precis som hallandsåsen kosta mer och bli fördröjt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Svar till lundholm min namne.
Ja den som öppnar tråden ansvarar ju för att den håller sej inom vad man anser vara vettiga inlägg och man stänga tråden, man namnger ju även sin egen tråd om det ämne som är aktuellt. Blir man plötsligt förflyttade utan att man fattar varför till en annan tråd med nytt ämne så undrar man om man är inne och petar i en annans tråd eller om det är ens egen eftersom det är mitt inlägg som startar tråden. Forumet ska ju vara regelstyrt men känner att man är ute på sankmark ibland. Jag svarar dej inte för att du är moderator utan för att du ställde en fråga eftersom jag vet att sånt inte ska tas upp offentligt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Bengtic, jag ser det annorlunda... Ingen äger en tråd. Man ansvarar inte för att tråden håller sej till ett ämne och man ansvarar inte för att ev stänga en tråd. Man har möjligheten till det. Att du är emot delning av trådar har du talat om flera gånger, men nu är det ett beslut som gäller inom HBK och tills annat beslutat är det det som gäller. Det går inte att skriva regler för alla situationer, men det är något som är likadant i de flesta situationer. Speciellt i fall som detta behöver du inte känna något som helst ansvar för tråden.

Skicka gärna in ett förslag på hur du tycker det ska gå till så kanske det blir enligt det. Jag skulle välkomna förslag som gör forumet bättre och det tror jag många andra tycker också. Men att ifrågasätta utan att komma med förslag på lösningar leder ingen inte till något alls, däremot kan jag lova att inga förslag inte kommer att tas upp för diskussion. Som du vet skickas alla förslag till styrelsen via kontakta oss.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag valde att svara utförligt på din fråga thats it.
Har ju varit kutym att den som startat tråden även stått för ett visst ansvar ivrigt påhejad av andra när det slirat lite. Jag tolkar ditt svar på mitt svar att det hädanefter inte gäller. Bara så man vet och inte bryter mot några regler skrivna eller oskrivna.
Jag har varit medlem sedan 2012 de här frågeställningarna och trådförflyttningana har historiskt inte vad jag vet ägt rum tidigare och jag känner mej inte bekväm med att ett inlägg som tagit en halvtimme tas bort eller förflyttas om det inte strider mot några regler. Att andra länkar till mitt inlägg och bryter mot någon regel ska inte jag bli straffad för. Jag har nu bara svarat på ditt svar ingen kritik har riktasts mot någon och har ingen önskan att besvära hbk eftersom de gör ett bra jobb helt obetalt. Det enda jag önskar är klara besked och rättvisa.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Jag valde att svara utförligt på din fråga thats it.
Har ju varit kutym att den som startat tråden även stått för ett visst ansvar ivrigt påhejad av andra när det slirat lite. Jag tolkar ditt svar på mitt svar att det hädanefter inte gäller. Bara så man vet och inte bryter mot några regler skrivna eller oskrivna.
Jag har varit medlem sedan 2012 de här frågeställningarna och trådförflyttningana har historiskt inte vad jag vet ägt rum tidigare och jag känner mej inte bekväm med att ett inlägg som tagit en halvtimme tas bort eller förflyttas om det inte strider mot några regler. Att andra länkar till mitt inlägg och bryter mot någon regel ska inte jag bli straffad för. Jag har nu bara svarat på ditt svar ingen kritik har riktasts mot någon och har ingen önskan att besvära hbk eftersom de gör ett bra jobb helt obetalt. Det enda jag önskar är klara besked och rättvisa.
Trådar har delats i hela HBKs historia och är inget nytt, bara förtydligat. Du tolkar för mycket i mitt svar, därför kommer jag inte att svara något mer som blir "tolkat". Det som gäller är Forumreglerna. Återkom med förslag på vad du tycker så det blir "klara besked och rättvist".
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen