• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka LPG med alugasinstallation

arnep64

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
40509
Medlemskap
2024
Hej. Har precis blivit med husbil och planerar att resa ner till Spanien och Portugal längre fram i höst, funderar på att installera ett alugas-kit för att ha i bilen (behåller 1 svensk tub) . Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att fylla LPG i Tyskland/Spanien med ett sådant? Det blir ju inte ett utvändigt fyllningshål,utan tänkte jag skulle göra en invändig installation, som nås när man öppnar ena bakdörren. Själva tuben är ofc fast installerad enligt gällande regler. Kommer det att fungera tror ni? Tacksam för alla synpunkter och tips.
Mvh Arne
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.021
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej. Har precis blivit med husbil och planerar att resa ner till Spanien och Portugal längre fram i höst, funderar på att installera ett alugas-kit för att ha i bilen (behåller 1 svensk tub) . Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att fylla LPG i Tyskland/Spanien med ett sådant? Det blir ju inte ett utvändigt fyllningshål,utan tänkte jag skulle göra en invändig installation, som nås när man öppnar ena bakdörren. Själva tuben är ofc fast installerad enligt gällande regler. Kommer det att fungera tror ni? Tacksam för alla synpunkter och tips.
Mvh Arne
Hej
Har blivit nekad fyllning i både Frakrike och Portugal pga luckan öppnades vid tankning, man behöver ha uvändig fyllning för att vara säker på att det godtages.

Hejs
Claes 105
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Det är som tidigare inlägg skriver att på många bemannade mackar kräver de utvändig fyllning, med man kan ju fylla på obemannade mackar ibland så du får fundera på hur du gör.
Förstår att du har en plåtis. Jag satte in en flaska i vår plåtis i våras och det fungerade suveränt i europa, se bara till att du köper de 4 adaptrar som behövs (brukar följa med om du köper en sats). Enklast är att sätta påfyllningen bak, se bild, satte ett extra lock på min. Beställde från JR Larmcenter, de hjälpte mig med en extra lång slang (160 cm). De monterade koppling i ena änden så att jag kunde kapa ev överskott vid den raka kopplingen. Du får med en slangklämma som du klämmer med en vanlig tång. Jag behövde så lång slang, har en 640 lång plåtis. Slangen drog jag rakt ner och under bilen i ett flexirör (som de skickade med) och upp genom golvet mellan flaskorna. PS glöm inte att köpa en övergång mellan svensk gasolkoppling och Tysk flaska om du vill använda din nuvarande gasolslang.
 

Bilagor

  • IMG_0354.jpeg
    IMG_0354.jpeg
    2 MB · Visningar: 46

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Kom att tänka på att det ev kan gå att leda upp slangen genom ventilationen i golvet i gasolutrymmert Gick inte på vår bil eftersom flaskorna står över ventilationshålen. I så fall slipper du borra hål i golvet
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Tack så jättemycket för inputs, jag har funderat på att sätta ett yttre tankställe , liknande det som du har gjort, tar bara emot att sätta borren i en sprillans ny plåtis
Låt expert göra jobbet och passa på att montera en tank på 44 liter under bilen där reserven sitter. På köpet får du ett stort utrymme att packa i.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Har haft kontakt med Alugas i Karlshamn. Senaste frågan gällde anslutning till LPG flaskan. Som jag förstått det så är det en tysk koppling vilket gör att man inte kan koppla in den svenska flaskan "rakt av" OM det skulle ta slut i LPG flaskan. Finns en adapter men det är icke OK att köra omkring med den, enbart vid camping. Man måste då montera en duokoppling till systemet.
Om inlägget väcker frågor så kontakta installatör av ALU gas. Jag kan inte utveckla det mer än ovan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft kontakt med Alugas i Karlshamn. Senaste frågan gällde anslutning till LPG flaskan. Som jag förstått det så är det en tysk koppling vilket gör att man inte kan koppla in den svenska flaskan "rakt av" OM det skulle ta slut i LPG flaskan. Finns en adapter men det är icke OK att köra omkring med den, enbart vid camping. Man måste då montera en duokoppling till systemet.
Om inlägget väcker frågor så kontakta installatör av ALU gas. Jag kan inte utveckla det mer än ovan.
Adapter fungerar utan problem ,du kan också välja att byta slangen till regulatorn till tyskkoppling,har haft tankflaskor i många år.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.952
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har haft kontakt med Alugas i Karlshamn. Senaste frågan gällde anslutning till LPG flaskan. Som jag förstått det så är det en tysk koppling vilket gör att man inte kan koppla in den svenska flaskan "rakt av" OM det skulle ta slut i LPG flaskan. Finns en adapter men det är icke OK att köra omkring med den, enbart vid camping. Man måste då montera en duokoppling till systemet.
Om inlägget väcker frågor så kontakta installatör av ALU gas. Jag kan inte utveckla det mer än ovan.
Flera husbilsfabrikanter (bl a Carthago) har tysk-svensk adapter som original på slangarna och är typbesiktade med detta, så jag kan inte se varför detta inte skulle vara OK.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har haft kontakt med Alugas i Karlshamn. Senaste frågan gällde anslutning till LPG flaskan. Som jag förstått det så är det en tysk koppling vilket gör att man inte kan koppla in den svenska flaskan "rakt av" OM det skulle ta slut i LPG flaskan. Finns en adapter men det är icke OK att köra omkring med den, enbart vid camping.
Gasol/lPG ska ju förvaras i ett utrymme som är direkt dränerat ut till friska luften på lägsta punkten. En adapter sitter ju direkt efter kranen på flaskan så om något felar där så rinner ju gasen rätt ut, dessutom är det ju slangen som är den svaga punkten, adaptrar är ju tillverkade helt i metall. Det är ju läckage efter regulatorn och utanför gasolutrymmet som är farligt.
Men å andra sidan så vet ju Anders på Alugas vad han pratar om så det hade varit intressant med en utveckling av ämnet.
Jag har haft tanklocket inne i gasolutrymmet, direkt innanför dörren i många år nu, har blivit nekad att fylla en enda gång, vid en mack längs en Italiensk motorväg. Därefter har jag alltid haft en liten Eurosedel i handen när jag frågar och faktisk aldrig blivit nekad. I Spanien och andra ställen där de är hjälpsamma brukar jag ge samma summa som tip.
Hälsningar
Peter
 
Toppen