• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tanka i Finland med kort?

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Hej
Har varit i Finland och behov av tankning uppstod. Uppsökte några obemannade mackar men fick besked om att mina svenska Visakort och MasterCard inte var giltiga.

Kunde dock tanka och betala vid en bemannad mack. Det var dock inte lika lätt att finna en öppen mack på en lördagkväll, varför jag undrar:

Hur gör ni som tankar med svenskt (kredit)bankkort i Finland?

Tore Torvaldson

F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tanka i Finland med kort?

Det är kassatankning som gäller för oss svenskar i Finland!

Senast redigerad av en moderator:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Tack för snabbt svar. Misstänkte nästan att det var så men ändå-
märkligt.
Förstår inte varför just på mackarnas kortautomater. Det fanns t.o.m. text på svenska på tankautomaten.
Annars fungerar kortet utmärkt.

Finns det fler ställen där våra kort inte fungerar?
Tore

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hejsan
Att det finns svensk text i automater i finland beror på att Finland är tvåspråkig, officella språkig i Finland är finska och svenska. Svenskspråkiga befolkningen finns till största delen längs kusten från Borgå till Karleby Vi är ca 7% som har svenska som modersmål men det finns också svensk skola i Uleåborg och Tammerfors
ha de paffw

Senast ändrad:

Sirpa & Boris

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
3119
Medlemskap
2025

Precis hemkommen från Finland upptäckte vi på vår två veckors resa där att hittills ända obemannade mackarna i Finland som godkänner svenska Mastercard är Neste Oil Express automaterna. De har även bra priser. /Sirpa

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Detta svar tackar jag väldigt mycket för. Nästa resa till Finland inom en snar framtid så ditt besked kommer verkligen väl till pass.
Hälsningar Tore

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Åker mot Fi imorgon - blir nog ett stopp i Ko(u)kkolaforsen med övernattning - innan vi åker torsdag in i Fi och tankar bra diesel och annat flytande på Alko.
Rökt sik ska visst smaka gott!! :)
Visa och motsvarande funkar ju överallt - men att ta ut pengar - euro - kostar väl ca 30-40 skr varje gång man gör det i automat.
Väl mött på vägarna eller i Jakobstad under Jakobdagarna i helgen. :)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Märkligt!
Plåtisen tog ca 1,5 dl mindre diesel per mil med Finsk diesel.
Kokkolatallrik var smaskens - sik i olika former och lite renkött som bröt av på ett fint sätt. Å va vackert det är i området - för att inte tala om mysiga bastuar - heter det så?
Nåväl en härlig resa med mycket varierande väder men ändock varmt å skönt!

Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

I Sverige ja, i Finland är det Sauna.
För övrigt var i Finland för 10 dar sedan, och kunde inte tanka med kort nånstans, på automater men kassa betalning gick fint.
Min bank i Sverige skyllde på de Finska bankerna för felet.

Senast ändrad:
Toppen