• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tanka diesel

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Ska hämta vår hb om 2v. Och eftersom vi bara har haft bilar som går på bensin, så uppkom en fråga.

Vad för sort av diesel ska man tanka? Har aldrig tänkt på att det finns en hel del olika sorter att välja på.
Har försökt läsa på vad som är bäst, men man får nog bäst svar av er med erfarenhet.

Har läst att en del inte är så bra för att dom slammar igen filter, tappar motoreffekt m.m.

Så finns den en sort som är optimal?

Inte aktuellt i år kanske, men hur är det utomlands? Vad ska man tanka där.

Tackar på förhand.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det som kan hända är att om du får motorproblem och någon upptäcker att du har kört på HVO100 så kan de säga "skyll dig själv, inga garantier eller försäkringar gäller".
Å andra sidan förstår jag inte hur någon skulle upptäcka att du kört på HVO100. Det syns ju liksom inte någonstans. Dessutom finns det åtskilliga som har kört på HVO100 utan biltillverkarens godkännande och de har inga problem med det. Ingenstans har jag heller sett rapporter om att något motorproblem skulle ha spårats till HVO.

Det ENDA som skiljer HVO100 från vanlig diesel är att densiteten är ca 1% lägre än vinterdiesel. HVO är dessutom INTE detsamma som RME eller FAME.

Men som sagt: biltillverkarna frånsäger sig allt ansvar om det kan visas att man har kört på HVO utan deras godkännande.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som sagt: jag har inte hört talas om någon, vare sig i HBK eller utanför, som har haft några som helst problem med HVO (utom möjligen priset och tillgången :) ). Frågan har diskuterats i många trådar här i forumet.

Att tanka HVO är det absolut snabbaste sättet att minska CO2-utsläpp från fordon. Lätta såväl som tunga.

MVH
Hans
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att gamla bilar skulle få något godkännande från tillverkaren är nog inte troligt. Jag tror nog HVO100 är bättre än vanliga dieseln med RME inblandat.
Det känns ju lite märkligt att tillverkare och försäkringsbolag bara har att acceptera en allt högre inblandning av RME, men frånsäger sig allt ansvar om motorn har fått i sej en liten skvätt HVO.
 
Toppen