• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tandläkarkostnad

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av tandläkarkostnad i t ex Spanien , Portugal jämfört med Sverige ? Sevallbo

F

F.d. 50012

Guest
Sv: tandläkarkostnad

I Portugal skulle jag tro att det är ca:en tredjedel av den svenska kostnaden. Jag lagade en spräckt framtand och tog bort tandsten, 140€ frugan lagade en brygga som var hel trasig, kostnad 190€

Bilagor

• IMG_20150223_173231.jpg
    IMG_20150223_173231.jpg
    2,8 MB · Visningar: 4

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Spanien, lagade en bit som lossnat från en bro, €50.
Var hos tandläkaren i Sverige för tre veckor sedan för undersökning. Inga åtgärder - 780 kr.
En bekant satte in titanskruvar mm i Spanien för en tredjedel av priset mot Sverige, dessutom fick han bidrag från sjukkassan, så är det ett stort jobb så kolla med FK, det blir billigare för båda.
Jag har aldrig hört klagomål på spanska tandläkare, och deras mottagningar och utrustning kan Folktandvården bara drömma om.
Vi ligger inte på topp längre i Sverige, därmed inte sagt att tandläkarna inte kan sitt jobb, de är duktiga, men....

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

I ett av svaren i denna tråd sägs att ett inplantat med titanskruvar kostar en tredjedel av priset i Sverige.
Jag håller på med en sådan behandling just nu.
Hela behandlingen tar elva månader med operation, fastsättning av titanskruvarna läkning, kontroll av att skruvarna har växt fast, avgjutning, fastsättning av tänderna mm. Enligt min tandläkare är det viktigt att processen inte skall skyndas på för att läkningsprocessen ska ta sin tid.
Totalt ca tio tandläkarbesök.
Det blir lång tid i Spanien för att spara in den pengen, eller flera resor kanske.
För min del skulle jag inte göra en sådan behandling på en kortare tid för att spara pengar.
Men jag har stor respekt för läkarvård/veterinärvård i Spanien, har utnyttjad bägge vid våra besök där nere.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som pensionär får man ersättning av ungefär halva kostnaden från Försäkringskassan (den del som överstiger 3000 :) i Sverige.

Tveksamt om man har samma förmån i Spanien. Eller kanske ändå?

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Som pensionär får man ersättning av ungefär halva kostnaden från Försäkringskassan (den del som överstiger 3000 :) i Sverige.

Tveksamt om man har samma förmån i Spanien. Eller kanske ändå?

Samma villkor gäller för behandling inom EU. Mellan 3000 - 15000kr ersätts med 50%. Allt över 15000kr ersätts med 85%.

Toppen