• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tallriksvärmare

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Vi tyckte att maten kallnade alltför fort då vi lade upp den på melamintallrikarna. Jag började leta på Internet efter någon tallriksvärmare och
hittade en ”Heatbed” (avsedd för en 3-D printer) på denna adress:

MK2B MKII Heizbett Heatbed Hot Plate PCB 12: Amazon.de: Elektronik

$_1.JPG Tallriksvärmare.jpg
Tallriksvärmare-användning 450 450.jpg Tallriksvärmare-förvaring 450 450.jpg

Jag beställde två stycken. Pris 44,50 EUR inklusive frakt och ”byggde in” dom enligt skiss. Elanslutningen gjorde jag till 24 V ingångarna
(anslutning 2 och 3). Vid 12 V blir värmarna då inte varmare än att man kan lägga handen på. Strömförbrukningen för båda värmarna
tillsammans är 5,5 A.
Ledningarna drog jag ut på sidan av skärbrädan så att undersidan är plan. Teflonduken sydde jag fast först och därefter fleecetyget.

För förvaring av värmarna så monterade jag hållare på undersidan av bordet. En spärr så att dom inte glider ut behövs, vi använder
resårband som vi fäst runt ledningarna (ej med på bild).

Som ytterligare förbättring köpte vi IKEAs glastallrikar OFTAST (5:- / st).

Erfarenhet: Vi är mycket nöjda med resultatet. Teflonduken är dock så glatt så tallrikarna glider väldigt lätt så det är bra om tallriksvärmarna
står plant.

Smaklig måltid!

Ulf
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Tallriksvärmare

Kan man inte värma glastallrikar i ugnen? Eller på/över en kastrull med kokande vatten? (Potatiskastrullen?)
 
Toppen