• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takras

F

F.d. 55379

Guest
Man får sända en tanke till de som hade sina husbilar och husvagnar i de utrymmen som taket rasade in pga. av de enorma snömassor vi fått.
Hoppas dom hade garageförsäkrat men även om dom har det så måste det vara skit med tanke på vad det innebär att komma ut på vägarna igen
Inger och Conny i Skåne

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Takras

Min systersons alldeles nya husvagn fick omfattande takskador vid ett takras i Sätila.

Senast ändrad:

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Detta hände i Hultsfred i söndags. Har min husbil i en annan lagerlokal. Man undrar ju lite oroligt om man har nån bil att hämta ut i vår. Nån som vet hur det är med försäkringar föt sånt här. Är det upp till husbilsägaren eller lokalägaren att försäkra sig mot snöras?

Tak rasade under snön

Hultsfred i går 18:17
Ett tak på en lagerlokal som användes för vinterförvaring av husvagnar och husbilar rasade in under söndagseftermiddagen. Ingen människa kom till skada men de materiella skadorna är sannolikt omfattande.

Larmet kom till räddningstjänsten vid 15.30 och när man kom fram till lagerbyggnaden på Hultsfredshus område hade ungefär en tredjedel av taket rasat in. Räddningstjänsten lyckades få ut 19 husvagnar och 3 husbilar men resten står kvar under det rasade taket.
– Vi kunde inte göra mer, man måste ta bort byggnadsdelar för att komma åt resten, säger Leif Wigren som är räddningsledare på räddningstjänsten i Hultsfred.
Han säger också att det är mycket svårt att bedöma hur stora skadorna är innan man fått bort det rasade taket. Ett tak på ett virkesmagasin på Berg i Mörlunda rasade också in under helgen.

F

F.d. 53061

Guest

Usch måste vara oroligt att ha husbilen vinterförvarad
i en lagerlokal med dessa snömängder. Tur att man inte
fick någån plats i vinter. Hemma står den bra med
hemmabyggda takstolar plus blå jula pressening.
Nu har man koll på snömängden ock kan skrapa av
när det blir för mycket.
Markko. :cat: :snow-icon:

F

F.d. 6657

Guest

Hej vad jag har fått fram, så är det husbilsägarens garageförsäkring i de flesta fall, så även för mej.
Men sen tydligen de som byggt/omgjort lagerlokaler för förvaring av båtar bilar mm. är försäkrade mot detta. men säkert bara ett fåtal har denna försäkring.
H.olof

F

F.d. 55379

Guest

Har man garageförsäkring så täcker det eventuella skador, men om man inte har garageförsäkring och hoppas på att uthyrarens försäkring skall täcka så gäller det för uthyraren att förebygga genom att skotta taket.
Vi får hoppas vi slipper sådana problem, jag tittade till husbilen häromdagen och den mådde prima. Såg att det ryckte lite i den för den ville ut på vägarna.

Toppen