• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takluckor Burstner problem

Borjeson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2024
Önskar tips på hur man gör för att reparera linor på jalusierna i stora takluckan. En lina har gått av på jalusit för myggallret, så att det inte hålls parallellt när man drar igen det. Går att använda, men irriterande. Borde finnas någon som haft samma problem?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har inte haft problem med jalusierna till takluckan. Däremot har jag knäckt linorna till myggnätsdörren så att de gick av på flera ställen. Fick demontera hela funktionen inklusive karmarna. La sedan upp alltihopa på ett stort bord och fotograferade linorna. Drog sedan av de trasiga linorna och ersatte med persiennlinor Det tog några timmar, inte minst innan jag förstor hur linorna samarbetade, men jag sparade 5-6000:-! Vet inte om mina erfarenheter är jämförbara, men testa!
 

jokkling

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ale
HBK-Nr
34085
Medlemskap
2024
Jag bytte hela paketet på mina 2 små luckor nu i våras. Kolla upp vad luckan heter exakt och se om det inte går att köpa även till den stora luckan. Mycket enklare än att pilla med linorna själv och det var inte särskilt dyrt.

Dessa köpte jag till de små luckorna:
 

Borjeson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
26872
Medlemskap
2024
Jag bytte hela paketet på mina 2 små luckor nu i våras. Kolla upp vad luckan heter exakt och se om det inte går att köpa även till den stora luckan. Mycket enklare än att pilla med linorna själv och det var inte särskilt dyrt.

Dessa köpte jag till de små luckorna:
Tack för tipset! Jobbigast blir det väl att skruva loss ramen i taket, den sitter med ca 15-20 små skruvar. Tur man har skruvdragare!
 
Toppen