• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taklucka 43x43

tomasek

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Luleå
Har en LMC Liberty 5700 -92. Takluckan är svårt anfrätt av väder och vind. Hålet är 43x43 cm och jag har svårt att hitta en ny taklucka med rätt mått. Måste "fodra" hålet om en standardlucka ska passa med risk för att överlappet på utsidan blir lite för knappt. Någon som har tips i ämnet ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen.
Det är lite struligt när det av någon anledning har hamnat någon udda storlek av luckor uppe på taket (och även på väggarna).
Det finns även luckor som ligger några cm. under 40 måttet och tar man upp det hålet så kan det bli att man får fodra om det också för det blir för lite kvar av förstärkningsramen mellan ytter och innertak som helst skall finnas kvar intakt.

Men en sak som man kan göra med ett för stort hål, med lite finess och material är att först fodra om hålet till bra mått och sedan göra en ram av kanske tre, fyra eller fem m.m. typ. aluminiumplåt. 40x40 hål och beroende av behov kanske uppåt 60x60 utvändigt och sedan hel-limma fast den med Sika, Tec7 eller liknande bra superlimtätning uppe på taket..... Några försänkta skruv ner i nya fodret (eller det gamla) som extra säkerhet för att ramen skall sitta på plats, samt att de skruvskallarna då hamnar under nya luckramen och i tätkladdet för den.
Med lite bra färg (helst spray kanske) på ramen innan montering så ser det inte ens fuskaktigt ut, utan snyggt och extraförstärkt.
På samma sätt med kanske typ masonit med fasade kanter och lämplig färg så kan man ev. rädda utseendet även på insidan, om "klädseln" i innertaket inte heller kommer att täckas av nya luckramen på ett snyggt sätt.
Tänk på angivet maxmått på taktjocklek med kanske den uppåt extra cm. vid beställning av lucka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tomasek

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Luleå
Bra tips. Tack.
Tror att jag klarar yttre ramen över hålet med lite mariginal, men man kan ju säkra upp enligt din metod

/Tomas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är inte en Mini hiki 40-40 invändig ock 43-43 utvändig
Leffe
Näe, tror inte det. Det brukar alltid vara öppningen som anges för att det inte skall uppstå någon förvirring vid köp.
Jag monterade en på ny plats för några år sedan, och jag tror jag gjorde hålet innan jag mätte luckan faktiskt.
Mini Heki.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är väl så udda sak, så fundering på att stämma dom för plagiering är väl inte att tänka på :rolleyes::p.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen