• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takgenomföring montering?

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Hej allesammans!

håller på med solpanelsbygge till husbilen. min fråga är: till takgenomföringen, fungerar det med uv-beständigt silicon för att montera/täta den, eller bör man hellre satsa på ex. sikaflex-291

(har massor med silikon liggandes :D därav frågan)

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Takgenomföring montering?

Sika 291 är ju välbeprövat i marintbruk.. Tål saltvatten och fungerar år efter år, Ett självklart val när jag tätar eller byter tätningar.

//Freddy

F

F.d. 9418

Guest

Sika 291 är ju välbeprövat i marintbruk.. Tål saltvatten och fungerar år efter år, Ett självklart val när jag tätar eller byter tätningar.

//Freddy
Simson är också för marint bruk men är inte giftigt och har större flexibilitet.
alla större varv som lägger teakdäck använder Simson idag och som håller sig mjukare dvs flexibel längre

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Silicon är bra till nästan inget, som dom säger här så har sika många bra
typer av lim, själv använder jag helst butyl till tätningar.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns ett tätningslim/fogmassa som jag har använt med mycket bra resultat. Det fäster även på fuktigt underlag och är lätt att arbeta med.

Enligt deras prospekt:

- Limmar, fogar och fäster «allt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Läs mer på ; Novatech - Startsidan

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Cybertron: Är det lim eller tätning du behöver? Butyl-liknande tätning för att lätt kunna justera, eller ovan nämnda lim för permanent tätning?

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

Cybertron: Är det lim eller tätning du behöver? Butyl-liknande tätning för att lätt kunna justera, eller ovan nämnda lim för permanent tätning?

Det är väl lite både ock, har köpt en takgenomföring (ser ut som en hajfena typ) som skall dölja hålet i taket. så det är väl något som limmar fast den och tätar så ingen fukt kommer emellan.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Limma fast en kopplingsdosa för utomhusbruk på taket (använd limmet/tätningsmassan i mitt förra inlägg) och borra sedan hål genom den och taket. Då kan du lätt byta solcell eller komplettera med flera utan att göra nya hål i taket.

F

F.d. 9418

Guest

Det finns ett tätningslim/fogmassa som jag har använt med mycket bra resultat. Det fäster även på fuktigt underlag och är lätt att arbeta med.

Enligt deras prospekt:

- Limmar, fogar och fäster «allt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Läs mer på ; Novatech - Startsidan

intressant ska verkligen pröva detta

Toppen