• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tacksam för synpunkter

F

F.d. 12730

Guest
Vi ska hyra ut husbilen till vänner. Vad ska vi tänka på, och vad är skäligt att ta i betalning.

tacksamma för alla tips

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: tacksam för synpunkter

Det hade kanske varit bra att veta vad det är för husbil ni har; modell, ålder, skick, hyresperiod etc.

F

F.d. 24280

Guest

Det var svårt!Jag skulle säga så här,vill Ni behålla dom som väner så undvik att hyra ut.Det är enklare att dom själva kommer med förslaget.

Senast redigerad av en moderator:
  • Gilla
Reaktioner: Siw

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

En normal taxa vid uthyrning är 7-10 000/vecka beroende på tidpunkt o bilens utrustning och ålder. Lite lyxigare kan vara betydligt dyrare än så under högsäsong.

Personligen skulle jag aldrig hyra eller låna ut min pärla ens till mina barn men vi är ju gudskelov olika vi människor och jag hoppas att det går bra och att vänskapen består.

Notera alla märkbara skavanker och var överens om dessa och övriga villkor innan vännen ger sig iväg.
Det är lätt att säga att man står för alla skador men om det inte är skrivet så kommer det inte att fungera.

Tänk på att försäkringen troligen inte gäller utan att en separat försäkring behöver tecknas. Kolla med försäkringsbolaget.

F

F.d. 13113

Guest

Kan nog vara svårt det där...

"Ja men det blev ju bara en liten repa..."
Kanske liten för dom, men inte för den som gjort allt för att hålla sin bil fin och välvårdad.

Jag o frun bestämde oss redan när vi köpt förra husbilen att aldrig hyra eller låna ut den till någon.

Kan vara ok kanske om den har några år på nacken och kanske redan har en skavank här och där, men inte annars.

Jag skulle föreslå att man hänvisar till en hyrfirma istället

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Vi har några vänner som hyrde ut sin husbil. dom kollade på nån firma vad det kostade där o sen tog dom halva priset.
Försäkringsbolagen tycker att man ska ha nån extra försäkring när man hyr ut men att "låna" ut måste man ju få göra.....
Sen tycker väl jag att det är självklart att om man har lånat en bil o det har hänt en olycka så får ju den som kört bilen betala självrisk. eller?
Vi lånar inte ut vår husbil heller men vi delar husbil med mina föräldrar så den går ganska många mil ändå, så det är mer därför.

Toppen