• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tack till er som ordnat hjärtstartargrejen

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025
Hjärtstartare!!!

Tack för länken till hjärtstartarregistret på förstasidan!

Hjärtstartarregistret

Mycket intressant läsning! Både positivt och negativt!
T ex har min egen kommun inte en enda hjärtstartare inom kommungränserna!
Kan ju vara så att registret inte är helt uppdaterat, men ju mer man pushar för det, desto bättre blir ju även uppdateringarna!

Så mitt tips!!!

Skicka länken till era kommuner för att påbörja/förbättra utplaceringen och uppdateringen av hjärtstartare!

Ingalill o Leif Nilsson

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025
Sv: Tack till er som ordnat hjärtstartargrejen

Följde mitt eget råd och mailade kommunen.
Det visade sig att det köpts in 5 st hjärtstartare till kommunen (=läs centralorten!)
Registrering på hjärtstartregistret och ytterligare information till medborgarna efterlyses nu! Eftersom vi är en turistkommun med många besökare i skärgården efterlyser vi också hjärtstartare utanför centralorten!

Dvs positivt och negativt även där! Lobbyarbetet går alltså vidare!

Ingalill Nilsson

• Gilla
Reaktioner: Ami

Mita o Stig

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2025

Tack vare hjärt-lung-räddning och att hjärtstartare fanns på plats så mår vår vän i Norge bra, och kan hälsa på oss i januari.

Viktigt att många lär sig HLR

F

F.d. 8765

Guest

Jättebra, tack. Finns det någon androidmapp som man kan ladda ner. Det är ju inte säkert att man är på hemmaplan om katastrofen skulle vara framme

F

F.d. 50042

Guest

Har ni den i husbilen?

Var har ni köpt den och vad kostade den?

Hälsningar

Bosse

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Kanske skulle vara bra om styrelsen tog ställning till att införskaffa en hjärtstartare, som kan rekvireras i samband med anordnande av officiella träffar.

Och varför inte några utbildningstillfällen i samband med träffar under 2012.

//Tommy

F

F.d. 29841

Guest

hej
BIG in stormarknad har en HJÄRYTSTARTARE, den finns inte med i listan.
Nu kan du som tar bort inlägg lägga till ett inlägg från Vidhem
/SH

F

F.d. 1370

Guest

Hjärtstartare är en viktig angelägenhet. Min Lions Club i Hörby har därför under de senaste åren donerat ett antal hjärtstartare till olika föreningar, sporthall, aktivitetscentra m.fl.

Vi har också svarat för all utbildning i samarbete med Röda Korset. Dessutom har klubben en egen till utlåning vid större aktiviteter och arrangemang.

Minns jag rätt, så är vi uppe i drygt 100 000 kr. Väl investerade pengar!

Saknar ni hjärtstartare - kontakta er lokala Lions Club och lägg fram förslag till en liknande insats. Det kan löna sig!

Nils

F

F.d. 52945

Guest

hej
BIG in stormarknad har en HJÄRYTSTARTARE, den finns inte med i listan.
Nu kan du som tar bort inlägg lägga till ett inlägg från Vidhem
/SH

Hej Vidhem, varför tas dina inlägg bort???
Mvh, Pilot

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej SJÖBERG!
Tack för upplysningen!
Men nu då skall hjärtat stanna nu bara för att där inte är en vacker kvinna att vila ögonen på???
Eller såg jag fel.
Mvh. "PS jag vet kunde utryckt mej mycket bättre jag vill ha "hjärt" startare!!! "DS"

Jag såg något nytt idag, uppe till höger här på sidan. Stort tack till er som fixat detta.:)

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Måste bara berätta en rolig händelse från igår!
Vi var på HLR kurs på jobbet igår, fick lära oss dels HLR, dels att använda en hjärtstartare.
Vi satt tre och tre bredvid varann med varsin docka som vi skulle öva kompression och inblås på. Rätt som det är så ser jag hur min kollega bredvid mig håller på och gräver med fingrarna i munnen på dockan.
- Va gör du för nåt????, frågar jag honom, varpå han svarar
- Det går inte att blåsa in luft i dockans "lungor", för mitt tuggummi sitter i halsen på dockan!!!
Alltså..... jag bara vred mig av skratt, och det tog ett tag och mycket pillande innan han fick bort tuggummit!!!
Så av detta har vi lärt att inte göra HLR med tuggummi i munnen, då riskerar man istället att ha ihjäl den skadade!

Ludde :santa1:

Toppen