• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta hem två hb på mindre än tolv månader?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej jag importerade en burstner ixeo 674 i feb 2012. Efter en sommar i den kände vi att den var för liten för oss sambon blev gravid samma sommar också så byte blev ett måste. Sålde den i mars 2013. I april 2013 var jag nere i Tyskland köpte en ixeo 710 för att få en större bil dock hämta jag inte hem bilen förän till midsommar och den blev registrerad o klar 15 juli. Min fråga är måste jag vänta tolv månader om jag skall ta hem en bil igen då tankarna finns på en större alkov på grund av att vi är fler och behöver utrymme? Jag har givetvis gått med vinst på mina affärer men när kan jag hämta hem en bil till utan problem med Skatteverket eller transportstyrelsen vad gäller? Med vänlig hälsning, Ulf

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025
Sv: Ta hem två hb på mindre än tolv månader?

För att undvika problem, registrera den på din partner.
Men när du registrera den, kan du också kryssa i "annat ändamål"!
Då löser det sig!

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Jag har alltid valt eget bruk förut vad blir det för skillnader?

F

F.d. 29925

Guest

Kan bli fråga om näringsverksamhet. Då är risken att båda införsel kan bli problematiska.

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Jag är inte expert men fått lära mig av någon
"Om bilen är EG-typgodkänd kryssar du i "Annat ändamål". Är bilen inte det så kryssar du i "Eget bruk". "Eget bruk" är dessutom begränsad till en bil per år."
Så detta lever jag efter i god tro!
:)BengtMVH
Bengt

J

Jarn

Guest

Som sagts ovan, du skall inte använda "eget bruk" om det inte behövs.

Så här skriver Transportstyrelsen:

Eget bruk kan inte tillämpas om

du under de senaste 12 månaderna registrerat ett fordon i Sverige med stöd av eget bruk.
Detta regleras i TSFS 2010:106
.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Då skulle jag kunna köpa en ny bil i vår om jag tar annat ändamål? Men vad tycker skattemyndigheten?

J

Jarn

Guest

Skattemyndigheten säger ingenting, såvida det inte är en ny bil, för då vill de ha moms.
Men det är ju klart att skriver du här att du gör vinst på dina importer, så kanske de börjar intressera sig......

Blir dock svårt att bevisa, för då kan man ju visa upp en massa avdrag också.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Ja och att man blir fler i en familj gör Ju också att man behöver större bil då om jag fattar er rätt kan vi byta i vår och ta annat ändamål.

J

Jarn

Guest

Javisst kan du det.

Hittade en tydligare text på Transportstyrelsens hemsida:

3. Vilken importorsak ska du välja?
När du ansöker om ursprungskontroll måste du ange vilken form av import du ska göra (en så kallad importorsak). Du kan välja bland flera olika alternativ:

Annat ändamål. Detta är den vanligaste importorsaken från ett annat EU-land. Det finns inga begränsningar i antalet fordon, men fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv, såvida inte fordonet är av årsmodell 1968 eller äldre. Är fordonet importerat från ett land utanför EU och av årsmodell 1968 eller äldre? Då kan denna importkategori också användas, eftersom undantagsreglerna för eget bruk inte behöver tillämpas.

Eget bruk. Är ditt fordon inte EG-typgodkänt behöver du troligen använda denna importorsak. Du får bara använda dig av denna kategori för ett fordon under en tolvmånadersperiod. Eget bruk kan bara användas av fysiska personer, det vill säga privatpersoner. Fordonet ska vara förvärvat utomlands av samma person som ansöker om ursprungskontrollen, eller av ett ombud som har gjort förvärvet på sökandes uppdrag genom en fullmakt.

Toppen