• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort toa, bygga garage istället?

T

Trilla

Guest
Hej
Har så äntligen blivit med husbil, en ofantligt fin och otroligt välhållen helintegrerad rimor av äldre sort, dra åt skogen vilken tur jag hade som hittade den. Nu kommer jag bombardera er med diverse frågor.... Här är nummer 1.
Som i de flesta äldre bilar saknas det förvaring. Jag tror själv att jag aldrig någonsin kommer att ställa mig och duscha i bilen och som toa kommer den nog inte heller just att användas annat än i nödfall. Vad tycker ni? Är det dumt att ta ut inredningen och bygga ny med vanligt golv och optimerat för förvaring men att ha kvar plats för portapottin ändå som nödlösning. Borsta tänderna gör jag väl lika bra i kökets ho? Toan är fin men och inte fuktskadad eller så men efter 24 är är den ju inte sådär jätte hipp.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Det beror helt på hur du kommer att använda den. Vi frikampar ofta, då är det skönt att kunna duscha när det är värmebölja. När vi står på en parkering i ett samhälle är det bra att ha toa i bilen.
När du i framtiden ska sälja den eller kanske byta upp dig, vill nog köparen ha duschen och toan kvar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Om du redan nu känner att du kommer att behålla just denna bil i flera år så är det väl bara att sätta igång att fixa den som du vill ha den.
Kruxet kan ju vara att den troligen blir svårare att sälja sen. En förstagångsköpare tittar säkert mer på saker som gör den till en husbil än en laståsna. Samtidigt var väl bilen inte alltför dyr så smällen kanske kan vara värd att ta för att få ha en bil som du själv tycker om.

Om detta är din första bil så rekommenderar jag att då åker med den en säsong först för att se om bilen i övrigt känns rätt. Kanske kan du skruva på en takbox så länge?
Först är den husbil man köpt bäst i världen men efter ett tag börjar det klia i fingrarna och man börjar snegla på andra bilar... Rätt vad det är så har man bytt bil.

Detta med husbil är ett gift:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Beror väl även lite på vilka marginaler för last du har, så att du verkligen kan utnyttja garagets möjligheter.

Roadglider
 
T

Trilla

Guest
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Tackar ödmjukast för svaren. Det är alltså så att ganska många använder toan till att duscha i. Jag trodde att mitt sätt att se på saken var mer allmän. Alltså att man använde toan till att förvara utemöbler och sådant i.
Som ni säger så kan en sån här husbil aldrig bli billigare än vad jag gav för den men man vill ju inte förstöra.
För att förtydliga garage så hade jag alltså inte tänkt ta upp en dörr ut utan bara ta bort väggmattan och golvbaljan väva väggen och lägga vanlig matta på golvet och sätta hyllor efter ena väggen och ha golvytan till att ställa in grillen och utemöblerna. Det är inget fönster i toan som den är nu.
Vi kommer att ha bilen till att fricampa vanligtvis. Vi har ett stort friluftsintresse. Men min tanke var att blir man smutsig hoppar man i sjön/älven eller nåt blött man hittar.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Om du har cykelställ på bakstammen, kanske det kan användas till förvaring.

Jag skulle nog akta mig för att skrota dusch & toa, utan finna andra förvaringsmöjligheter.

Om husbilen ska användas som det är tänkt (att inte behöva övernatta på campingar i någon större utsträckning) så är både toa och dusch bra att ha.

//Tommy
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Om du har ett cykelställ där bak så kan du köpa en box och sätta fast på det.
Det finns speciella som är gjorda för det.
Min erfarenhet är att det inte finns så gott om vattendrag att tvätta sig i som tror när man sitter hemma och planerar.
 
T

Trilla

Guest
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Okej, ni har övertalat mig. Men då måste jag göra nåt åt badrummet ändå. Det rummet skämmer den i övrigt tokfina bilen. Känns inte frächt med de gammla ytskikten och vasken och så vidare på något vis. Kan man köpa ny golvbalja? Har de standardmått? Vart hittar jag nya hörnvask och nytt skåp? Har den lokala husvagnsprånglaren sådana saker?
Jag kan ju fortfarande ställa saker i toan då ni inte ser. :p
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

Hej!

JULA har aluminiumlådor med lås och allt ,perfekta att skruva fast bak på bakstammen eller med något fäste från ramen.

Jag skulle inte ta bort toa och dusch, det är ju en viktig del av husbilen, men smaken är olika.

reviera
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ta bort toa, bygga garage istället?

En stang i taket i duschen og du har en ekstra HØG garderob :D
 
Toppen