• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta bort solpanelsfäste

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Undrar om någon har tips på hur man kan få loss ett solpanelsfäste den modellen av plast som är limmad med sikaflex?
Hade en tanke att man kunde andvända pianotrån och dra i mellan fästet och taket, typ som man delar en ost.

Bosse.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ta bort solpanelsfäste

Pianotråd er en mulighet, men du bør muligens hjelpe til med en trekile - tynn kniv og trekile er en annen mulighet. Har fjernet andre saker som var festet mes sika med kniv og trekile - kniven en gammel billig kjøkenkniv med treskaft og tynnt bøyelig rustfritt blad ble først slipt opp til barberkniv så jeg slapp å bruke noe krefter. Kuttet midt i limer slik at jeg ikke skadet hverken det som skulle av eller underlaget.

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Har använd mig av en vass kniv som funkar samtidigt som kil knackas in lite försiktigt åt gången med lite brytning, det brukar inte vara mer än 20 mm
bred limsträng brukar funka bara det börjar släppa lite.
Inget övervåld bara, simma lugnt.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Tack för alla tips,det är så att jag har en 100 watts solpanel och den ger bara 2,3 Amp, kollat i dag i fullt solsken kl. 12,00.

Min tanke är att denna panel är kass och tänkte köpa en 150 watts panel.

Denna panel är 42 cm längre så då tänkte jag att flytta det ena fästet och montera denna panel i stället.

Eller ska man köpa en 100 watts till och behålla den gamla oxså och parallellkoppla dessa?

Lite tankar kring detta?

Bosse.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, Du är säker på att batterierna inte började bli så fulladdade, så solcellsregulatorn hade börjat dra ner på laddningen ?
Om panelen vore ok. så kan det vara lättare placeringsmässigt att kompl. med en mindre panel till den du redan har.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, om den gamla nu är trasig och strul med något i själva panelen, så verkar det nog vettigast att ta bort den gamla, som i så fall tar onödigt utrymme i förhållande till vad den ger.
Priset på panelerna har ju gått ner så mycket, så att ersätta det lilla du får ut från din gamla 100Wattare skulle bara kosta några hundralappar till en tredjedel av storleken.

Ta bort den gamla, men kolla och mät lite på taket, det kan ibland bli smidigare att montera två mindre paneler än en stor rackare. Om du har en MPPT laddare som tar högre inspänning kan du ju då även köra med seriekopplade solceller eller kanske köpa 24Volts celler för att få ut lite mer.

M.v.h. JANKRO.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Hade batterierna laddats något fram till kl 12 då du fick 2,3 A?
Jag har märkt att mitt batteri laddas sällan med mer än 2-3A mitt på dagen, för då börjar de bli fulladdade. Märkt att redan kl 7 på morgonen så laddas det lite, oftast tillräckligt för att batteriet ska börja bli "mättat" på ström framåt 12-tiden...men sätter man på invertern med sambons plattång så märker man att solcellerna fungerar och ger ibland över 10-12A..

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Batterierna hade fått laddning från solcellen under morgonen men dom var långt ifrån mättade kl 12,00 när jag startade bilen vid 14,00 så kollade jag och bilen laddade då med ca 15 Amp.

Du skriver att din solcell kan komma upp i 10-12 Amp.
Inte har du en 100 wattare bara?

Bosse.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Batterierna hade fått laddning från solcellen under morgonen men dom var långt ifrån mättade kl 12,00 när jag startade bilen vid 14,00 så kollade jag och bilen laddade då med ca 15 Amp.

Du skriver att din solcell kan komma upp i 10-12 Amp.
Inte har du en 100 wattare bara?

Bosse.

Sorry, glömde nämna att jag har 2st 100w.
Då är det nått som är skumt eftersom bilen laddar så mycket men inte solcellen.
Kollat alla kablar? Kanske nått fel på regulatorn? Vad får du för spänning från solcellen?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Solpanelet skal gi minst 17V inn til regulatoren om det ikke går masse strøm, spenningen synker ved belastning - så grovkontroll av paneler er enklest uten stor belastnig. Er spenningen lavere ved nesten full sol så er det noe feil på panelene.

Men den første IVT MPPT regulatoren jeg fikk levert ga nesten ingen ladning, fikk den byttet i en av samme modell og det ble fart på ladningen.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag har nog aldrig sett en solcellspanel som är trasig (trots att jag har jobbat 7 år i Afrika, sett paneler med flera kulhål - de funkade ändå, fast lite sämre).
Kolla över alla kablar och anslutningar, inkl regulatorn, som Knut skriver.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Var och mätte kl 16,00 fullt solsken solpanelen gav 15 volt och laddade 2 Amp.

Ska kolla över alla anslutningar
Det verkar nog som panelen är kass.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan være en dårlig kontakt også. Men spennngen er i alle fall for lav. Tror du må løsne panelet og også måle direkte på utgangen fra panelet.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Nu har jag tagit ner panel 19,2 volt direkt o kopplingsbox ska vara 21,7 enligt skylt så panelen är nog dålig.
Fästerna fick jag loss genom att bända loss dom försiktigt förre ägare hade fuskat med att slipa upp ytan på plastfästerna så det lätt att få loss

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Prøv å måle tomgangsspenningen ut fra panelet i god sol midt på dagen og panelet vinkelrett på sol-lyset. Skulle tro du kommer opp mot merkespenningen. Ettermiddag/kveld sol er endel svakere. 19,2 V 18:30 på kvelden er ikke dårlig.

Toppen