• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort Parabol

Ranemyr

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
33736
Medlemskap
2024
Vår HB har en parabol som vi inte använder och skulle vilja ta bort den pga vindmotstånd, vikt, och vill sätta fler solpaneler och därför behöver ytan. Detta är en Oyster av ngn sort. Finns det ngn här som gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter ?
 

Magic 1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Köping
HBK-Nr
20095
Medlemskap
2024
Det är bara skruva bort det från taket, jag har gjort det. Jag lämnade botten plattan kvar som var fast limmad på taket. Lika med elkablarna dom var ju inte i vägen, inte för mig i alla fall. Mina solceller ligger ett par centimeter från takytan så det var inga problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När man skruvat bort enheten så sitter det nog alltid kvar en platta som är fäst i bilens tak både med lim och troligen skruvar också, Den kan väl ev. vara den som är svårast att få bort. Med pianotråd eller verktyg för att ta bort limmade rutor på bilar så kan det ändå gå rätt lätt.
Enklast sedan är nog att limma med Sika eller liknande produkt dit en kanske 2m.m. lackerad aluminiumplåt över det hela för att garantera total täthet som sitter kvar.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det ngn här som gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter ?
Jag gjorde som många andra.
Tog bort parabolen och lät fästplattan sitta kvar. Om det blir trångt för solcellsinstalation kan man nödfall kapa pinnskruvarna som sticker upp.

I mitt fall får plattan sitta kvar, alldeles för stort jobb, om det ens möjligt att får bort plattan.
Jag tippar att den är limmad med härdande lim, inte "vanligt tackluckelim".
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det satt en Snipe Pro Max på vår husbil när vi köpte den, plockade bort den och lät monteringsplattan sitta kvar tjänade nästa 20 kg i vikt också så där ser man vad tillbehör väger.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Pratade med en som servar husbilar och han visade en bild på en amerikansk husbil som tagit bort "skålen" och monterat en solcellspanel där istället. Bara sett bilden så jag vet inget om montaget.
Dock tänker jag att då kan man "alltid" få rätt vinkel på solcellerna och därmed öka verkningsgraden.
Men det påverkar självklart vikt och vindmotstånd. En idé jag själv funderat på utan att göra slag i saken.
Lycka till oavsett vad du gör!
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Jag lät ett proffs på bilkaross och lack göra jobbet! Allt togs bort och en aluminiumplåt lackerades i samma kulör som bilen. Den limmades sedan fast. Det finns idag lim som håller och är avsedda för likande jobb. garanterat ingen fuktinträngning. Moses bil och lack Sätaröd (2 mil söder Kristianstad)
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Jag tog bort våran som många andra har skrivit, tog bort kabeln som fanns i genomföringen och använde den till kabeln för solcellen. Då slapp jag att borra nytt hål i taket.
 

LennieN

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37575
Medlemskap
2024
Jag tog bort våran som många andra har skrivit, tog bort kabeln som fanns i genomföringen och använde den till kabeln för solcellen. Då slapp jag att borra nytt hål i taket.
Tänker göra likadant som du gjorde och använda samma genomföring, hur fick du bort limmet som satt i hålet för att fukttäta den gamla kabeln/hålet ?
 

Rappe

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2024
Har liknande projekt , Tänkte låta plattan sitta kvar lägger ev lite sika554 runtom , Sen tänkte jag använda kabelgenomföringen till en 5g antenn
 
Toppen