• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta bort Husbilsdekal o nummer vid försäljning.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Ett bra tips. Ta bort Husbilsdekalen samt nummer själva när ni säljer eller byter Husbil. Blev tipsad av en vän att min gamla Concord var till salu på Kvd.se med bild
på både dekal och nummer. Firman som vi bytte in Concorden för tre år sedan lovade att ta bort dekalerna men tydligen kunde dom inte fixa detta så ett bra tips är att fixa det själva så det blir gjort. På nuvarande Husbil har vi enbart dekalen o inga nummer som känns betydligt tryggare. Ha det bäst. Häggen i Umeå Ps Ringde Kvd.se och bad dom ta bort dekalerna. Hoppas dom fixar detta.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ta bort Husbilsdekal o nummer vid försäljning.

Hur tar man lättast bort dekalen?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ta bort de gamla med hårfön eller varmluftspistol på svag värme. Tvätta bort limrester med kemiskt ren bensin.

Information om hur du beställer dekaler hittar du i "Webshop" som finns i vänstermarginalen på första sidan.
Direktlänk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49270/

Där kan du även se hur du kan få nya kostnadsfritt om du skall byta husbil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja man ser rätt ofta bilar som står till salu på firmor m.m. som har både HBK dekalen och nummret kvar.
Jag förstår knappt hur folk törs lämna ifrån sig bilen med sitt personliga nummer kvar.

För att uttrycka det i klartext.... Man vet ju inte om det blir en fullständigt folkilsken galning som kör som en biltjuv och tömmer toan på parkeringsplatser som blir nästa ägare till bilen.

Då är det ju inte så trevligt att ens personliga medl. nr. lyser i klartext från den bilen.
Av samma anledning, även om det inte är personrelaterat så kan man väl även avlägsna HBK dekalen.

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ifall det nu är ägaren av en husbil som är ute och skämmer ut sej, så spelar nog inte ett medlemsnummer i någon klubb så stor roll.
Bilen har säkert ett reg.nummer, och det tar 15sek. att ta fram ägarens uppgifter :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tänkte inte på det :p::p::p::p:

Tur har inte har klistrat upp mitt nummer då :wink:

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja men de flesta som är lite intresserade av husbilar, husvagnar camping m.m., förutom de som är HBK medlemmar, kan rätt lätt med hjälp av HBK och nummret få fram vilken medlem som har just det HBK nummret och som troligen är idioten som kör med bilen eller skämmer ut sig och den som troligen blir utsatt för folks ilska.

Om nu någon uppför sig tokigt i en omärkt husbil så bryr sig nog inte så många om ägarens namn även om det lätt går att ta reda på.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25045

Guest

Det kanske skulle vara lättare att ta bort dekalerna. Jag har inte satt dit mina pga att det är så bökig att ta bort dem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Solvarme er oftest tilstrekkelig til at dekaler kan fjernes uten store problemer. De få ganger jeg har hatt bruk for å fjerne dekaler har jeg passet på å bruke solvarmen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja värme är lösningen för det mesta när det är "vanliga" plastdekaler det handlar om.
Sol, hårblås, varmluftpistol med försiktighet eller helst en som man kan ställa ner värmen på.
En annan sak som funkar nästan bäst är ånga. Det finns numera små ångtvättar på både Biltema och Jula för några hundringar. Idag såg jag en på Netto för 170:- tror jag.
802335.jpg
Till större dekaler kan man skaffa/låna en sådandär ångplatta som man skall ta bort gamla tapeter med.

Sådana där tunna dekaler som inte håller och verkar vara lite åt aluminiumfolie hållet, eller långa tunna stripes brukar ett "roterande suddgummi" funka bra på.
Från början var det visst 3M som kom med en modell. Nu finns det även en variant på Biltema av flera tunna gummiskivor i en bunt.
Mediawebserver.jpgMediawebserver2.jpg

Som avslutning en sprayflaska som löser dekal och prislappslim.

Man lär kunna blanda en bra blandning själv av rödsprit och citronsyra. Kan ev. behövas en liten skvätt hett vatten först, för att lösa citronsyran (har jag läst :oops:)

M.v.h. JANKRO.

Toppen