Som jägare, jaktledare, skytt och instruktör av skyttar (både gevär och pistol) tror jag mig ha en rätt så god uppfattning om vilka risker en osäker vapenhantering innebär. Efter rapporter i media och information av goda vänner som är polis så är det inte precis jaktvapen buset använder när de försöker ha ihjäl varandra. Oftast är det väldigt, eller relativt, klenkalibriga handeldvapen som får göra tjänst. Detta gör så klart inte risken mindre för folk som rör sig i händelsernas omedelbara närhet, snarare tvärtom då korta pipor, dåligt omdöme och (troligen) hög puls oftast inverkar negativt på förmågan att träffa rätt mål.
Att som Ritva och Uno hävda riskavstånd på fem kilometer och hänvisa till att det är straffbart att inte ha jakttorn med kulfång vid jakt snedvrider diskussionen lite. Straffbart blir det först när du avlossar ett skott, oavsett riktning, kulfång, jakttorn och andra variabler som ställer till med omedelbar fara för omgivningen. Uno och Ritvas argument biter inte på mig då de dels är osanna och dels väldigt orimliga. Jag kommer fortsättningsvis att besöka både Göteborg och andra städer där skjutningar pågår.
Med detta vill jag säga att det absolut är förfärligt som händer, inte bara i Göteborg. Dock tror jag inte att problemet löses genom att vi sprider skräckpropaganda i diverse internetforum. Massmedia lyckas tillräckligt bra med att förmedla en allt för negativ bild av de drabbade områdena och då behöver inte vanligt folk hjälpa till. Jag är ingen expert på riskanalyser av detta slaget men jag tror ändå, i likhet med flera andra, att det är betydligt mycket farligare att färdas från Malmö till Göteborg i en normal personbil på E6 vilken vanlig vinterkväll med halka som helst.
Allra farligast tror jag att en ohälsosam livsstil med allt för stor konsumtion av alkohol, socker och fett i kombination med ett stillasittande liv är. Risken för en för tidig död ökar väsentligt om man jagar upp sig över saker i kombination med fel livsstil, exempelvis oroar sig i onödan för att besöka Göteborg...