• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömningsproblem - sponsring

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Lövstavikens småbåtshamn - favorit i repris

Nej det är en vanlig Thetford aqua magic, det har mina bekanta som jag nämnde med.

Och har absolut inget emot sponsringen tvärt om. Det är bra att det byggs tömningsstationer, lite synd att det är av typen som inte alla kan använda.

Gokväll

Orsaken till frågan är att vi hade en Niesmann-Bishoff 8000 tidigare, och den hade en 150 liters skittank, men i kombination med en hackverkstoa, vilket resulterade i en brun sörja utan "fasta" ingredienser.
Tyckte det var bekymmersamt att hitta bra tömningsställen till denna, o uppskattar vår nuvarande kassettvariant, två tankar, en veckas tömintervall, lätt o hitta tömställen.

Hejs
Claes 105

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Thetford aqua magic er den klassiske som en finner i mange US biler og i store biler som er konstruert for dette toa - krever tanken under toa. Kvernløsningen med pump er en noe dyrere løsning som tillater lengre rør eller slange til tanken. Som Claes så foretrekker jeg å ha to kassetter, de kan en alltid få tømt - den store skitt-tanken krever i praksis "hull i bakken" eller adapter til sugetømming.

Niesmann benyttet Thetford aqua magic på nesten alle Clou om ikke første kunde bestillte noe annet. På Arto er det kassett som gjelder. Flair har kassett som standard, men kan på bestilling leveres med kvern og tank. Typisk så er dette en av de få opsjonene som ikke monteres på utstillingsbilene - min Flair startet sitt liv i utsillingen på fabrikken.

F

F.d. 25203

Guest

Jag gillar tank systemet. Jag och frun bor hela somrarna i husbilen och vi använder bara husbilens toalet och dusch, vi hade kassett förut och den krävde tömning varje dag, nu klarar vi os 5-6 dagar. Men nackdelen är att det är svårare att hitta tömningställen. Turist bussar har samma problem.

Toppen