• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänk på Hastigheten Vänner!!! - Husbil inblandad i svår olycka

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Tänk på Hastigheten Vänner!!! - Husbil inblandad i svår olycka

Låt oss som nu läst detta fundera över vad vi själva hade gjort?

Själv fick jag punka på släpets däck mellan Borås/U-Hamn förra sommaren...
Gissa dessutom i vilken av 2+1 filerna det var... 1-fil så klart.

Jag körde vidare tills det gick att ställa sig vid sidan.
Visst, däck, fälg, hela skärmen + fästen gick åt skogen, men det var ju endast materiella ting!

Bilar tutade, blinkade etc. jag körde på... Rök fint gjorde det oxå... ;)

Hastighet kommer Alltid att ligga till grund för olyckor, den som säger annat.. Suck...

Det sker olyckor och tyvärr kommer det fortsätta att göra så!
Men vi kan alltid tänka ett steg till och fundera över vårt egna beteende..

Själv har jag vissa år kört över 12.000mil, är Otroligt tacksam över utgången efter alla nu mil,
speciellt med tanke på hur jag emellanåt själv agerat i trafiken...:oops:

Så vänner, kör nu fint. När vi sitter oss vid ratten, koncentrera oss på körandet
och se till att var rädd om varann i trafiken! Ni vet, blinkers, avstånd m.m.

Vänligen, Magnus

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag fick motorstopp på 1-filen och tryckte bilen hårt till höger. Man förvånas hur bilar utan att tveka, passerar på decimeteravstånd i 100km. Folk är inte kloka, vissa saknar totalt omdöme. Så döm inte husbilsägaren, vi vet inte hela historiken.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
På tal om " Folk är inte kloka"!
Kolla här där är somliga som har gott om pengar!?
Rekordmånga bötfällda vid vägbygge - hd.se
Mvh.

Jag fick motorstopp på 1-filen och tryckte bilen hårt till höger. Man förvånas hur bilar utan att tveka, passerar på decimeteravstånd i 100km. Folk är inte kloka, vissa saknar totalt omdöme. Så döm inte husbilsägaren, vi vet inte hela historiken.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Husbil inblandad i svår olycka

Kör man 110 med husbil som väger ton blir det svårt att få stopp i tid.
Helt annan sak än att bromsa personbil.
110 km/h är väl i sig inget tvång att hålla med husbil men om någon nu skulle köra med 110 så måste han/hon självklart som förare alltid se till att ha den sikt- och bromssträcka som krävs för aktuell fart (vid skymd sikt saktar man väl ex alla ner?).

Vill inte tro att en någorlunda van och erfaren fordonsförare har några större problem med att bromsa med en rätt lastad och skött husbil (eller för den delen lastbil) än med en personbil.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbil inblandad i svår olycka

110 km/h är väl i sig inget tvång att hålla med husbil men om någon nu skulle köra med 110 så måste han/hon självklart som förare alltid se till att ha den sikt- och bromssträcka som krävs för aktuell fart (vid skymd sikt saktar man väl ex alla ner?).

Vill inte tro att en någorlunda van och erfaren fordonsförare har några större problem med att bromsa med en rätt lastad och skött husbil (eller för den delen lastbil) än med en personbil.

Bromsa en bil i 110 mot en husbil i 110 måste vara enorm skillnad på bromssträckan då vikten är olika sedan spelar ju reaktionstiden oxå roll,
För egen del har jag inte och kommer inte att köra 110 då jag anser det vara onödigt och jag tappar tjusningen med att åka husbil:

Med vänlig hälsning,
Pelle

Toppen