• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömningsproblem - sponsring

F

F.d. 25203

Guest
Min bil har ett 80 mm rör som öppnas med luftventil, alltså fullt eller inget. den fyller denna lilla burk på 20 sek, sen rinner resterande 90 liter av svartvatten över. Gråvattnet likadant, men det är 400 liter.

Jag har slang jag kan sätta på som jag kanske skulle kunna få ner i röret som det står toa på, om det är tillräckligt grovt. Men eftersom det är lite för högt över marken kommer inte tanken att bli helt tom.

Små husbilar med klena tömningsrör kan säkert använda denna typ. Är röret som det står Toa på mer än 100 mm invändigt och inte mer än 25cm över marken, så kanske jag kan tömma där.

Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Lövstavikens småbåtshamn - favorit i repris

Min bil har ett 80 mm rör som öppnas med luftventil, alltså fullt eller inget. den fyller denna lilla burk på 20 sek, sen rinner resterande 90 liter av svartvatten över. Gråvattnet likadant, men det är 400 liter.

Jag har slang jag kan sätta på som jag kanske skulle kunna få ner i röret som det står toa på, om det är tillräckligt grovt. Men eftersom det är lite för högt över marken kommer inte tanken att bli helt tom.

Små husbilar med klena tömningsrör kan säkert använda denna typ.

Kg har ingen erfarenhet av bilar byggda som din, men förstår problematiken. Hur vanligt är sådana lösningar? Enligt den beskrivningen så fungerar inte den framtagna tömningsvagnen på sådana bilar. Vad har du för bil?

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Små husbilar med klena tömningsrör kan säkert använda denna typ.

Hej

Kan du inte sätta en kulventil på utloppet i stället för din slang, då kan du ju reglera flödet manuellt när du stöter på liknande tömanordningar?

Tror det är lättare att man modifierar bilen, än att få tömstationerna att anpassa sig pga av detta problem.
Dessutom skulle jag tro att du är relativt ensam om problemet!

Hejs
Claes 105

F

F.d. 25203

Guest

Jag har en Niesmann +Bishof ClouLiner 800

Den har i husbilskretsar standard klokoppling för slang. se bild. det är en vanlig typ på liners och på amerikanska bilar med fast tank.

Jag har funderat på att sätta en reducering, och på gråvattnet är det inga problem. Men för svartvattnet vill korvarna då fastna.

Bilagor

• IMG_0693.JPG
    IMG_0693.JPG
    2,6 MB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej

Kan du inte sätta en kulventil på utloppet i stället för din slang, då kan du ju reglera flödet manuellt när du stöter på liknande tömanordningar?

Tror det är lättare att man modifierar bilen, än att få tömstationerna att anpassa sig pga av detta problem.
Dessutom skulle jag tro att du är relativt ensam om problemet!

Hejs
Claes 105

I huvudsak är problemet att "lådan" är för liten, och slangen för klen. En betydligt bättre "låda/tratt" finns på Guleskär-Kungshamn, är det någon som har en bild på den? Den har också inbyggd spolning.

F

F.d. 25203

Guest

Jag har två bekanta som har samma typ av rör från sin svartvattentank. skillnaden är att min har luftventiler som öppnar och stänger bladventilerna, med ett knapptryck inne i bilen. Det öppnar fullt eller inget. Mina bekanta har manuellt draghantag.

F

F.d. 25203

Guest

I huvudsak är problemet att "lådan" är för liten, och slangen för klen. En betydligt bättre "låda/tratt" finns på Guleskär-Kungshamn, är det någon som har en bild på den? Den har också inbyggd spolning.

Det tyckte jag med.
Rinner korvarna genom slangen, eller måste man sitta och hacka dem i bitar i burken, medan man tömmer?

Nå vi ska vara glada att det byggs tömningsstationer som passar de flesta, och inte klaga. Men jag önskar man byggde så de passar alla och även bussar, på områden där bussar rör sig, som exempelvis rastplatser. Bussar har samma typ som jag.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det här blir ju en intressant diskussion. Det är nog en fördel om man kör en bit före tömning av toan, då finfördelar sig både papper och "korvar" och spolas ned mycket lättare. Papperet bör naturligtvis vara av lämplig typ som löser upp sig lätt. :)

F

F.d. 25203

Guest

Om man kört lite är det oftast inga problem och har man 100 lit tank får man köra en bra bit innan allt är fördelat.:p
Står man flera dagar på en ställplats och det blir fullt, så vill man ju helst tömma när man far.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Problemet är även åt andra hållet, min bil är väldigt låg så den på Lövstvikens småbåtshamn går precis under bilen. Avloppet till gråvattnet sitter en lång bit in under bilen. Så tydligen kan nog bara brunnar tillfredsställa allas behov. Antingen får de med stora bilar bygga om eller de med små, tills vi får brunnar att tömma i verkar om jag fattar rätt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, egentligen förstår jag inte varför det inte alltid byggs en tratt eller en ränna i marken, då fungerar det ju för alla! :)
Men jag tror att den som finns på Guleskär klarar nog de flesta bilar, kanske borde handtaget göras ledbart, för att komma långt in under låga bilar. Du kanske borde göra om din bil till sidoutkast så blir det enklare? :)

Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest

Orsaken är att det är ganska dyrt. Ett uppstickande rör är billigare. en vanlig brunn är en vanlig kompromiss, nackdel är det tunga brunnslocket. Där har Visby gjort en smart grej. Observera det lilla hålet som är enkelt att öppna med foten, och passar de flesta. för övriga så har de en smart hävstång som lyfter bort locket.

Men en krok för att lyfta bort lock med hör numera till standardutrustningen.

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    57 KB · Visningar: 399
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    61,9 KB · Visningar: 400
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    60,8 KB · Visningar: 401

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Böda hamn har en rostfri tratt som är nedgjuten i en platta, fungerar också för alla? :)

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
Känns ju så där att vara med och sponsra nå't man inte kan använda. Jag tycker vi bara skall vara med och sponsra tömmningsstationer som tar emot alla typer av avloppstank.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Känns ju så där att vara med och sponsra nå't man inte kan använda. Jag tycker vi bara skall vara med och sponsra tömmningsstationer som tar emot alla typer av avloppstank.

Har du någon bättre lösning som är billig så det inte bara blir ett par ställen i hela landet? Eller tycker du att det är bättre vi slutar helt med sponsring? Var lite konstruktiv och inte bara klaga...

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi som inte kommer till dom nu byggda anläggninra är väl också många:confused:

Inte tror jag att många av oss ser negativt på sponsringen för det.
Sponsra så många som möjlig för förr eller senare stöter man väl på en.

F

F.d. 25203

Guest

Har du inte hackverkstoalett när du har så stor fast skittank ?????????

Hejs
Claes 105

Nej det är en vanlig Thetford aqua magic, det har mina bekanta som jag nämnde med.

Och har absolut inget emot sponsringen tvärt om. Det är bra att det byggs tömningsstationer, lite synd att det är av typen som inte alla kan använda.

Toppen