• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av vatten inför vintern

F

F.d. 4454

Guest
Hur brukar ni göra för att tömma vattensystemet inför den iskalla vintern? Vattentanken är självklar men kranar, slangar och dusch t ex? Och förstås vattenpumpen.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Öppnar frostvaktsventilen, öppnar alla kranar på "ljummet" läge, sätter en lämplig slang på respektive utkastare och blåser en stund med munnen (inte tryckluft!). Sedan kör jag en stund runt med bilen så att ev vattenfickor släpper genom frostvaktsventilen. Och så ber man en bön att vintern skall vara snäll :wink:
Vet inte om det finns något speciellt knep för att pumpen skall bli torr - kör den gärna en kort stund tills man hör att den bara suger luft - bör räcka.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Kanske lite överflödigt, men jag tar även bort vattenslangarna från vattenpumpen. Den sitter ju lätt åtkomlig i den nedre garageluckan.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Det finns miljövänlig glykol :propylenglykol

Den vi använder i våra bilar är : Etylenglykol


// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Hej!
Jag gör precis som Hjulnissarna, men använder min cykelpump, modell fotpump när jag blåser rent i ledningarna.
Ta i trä, det har fungerat i 20 år på två husbilar!
Men det är lika spännande varje vår om det ska fungera.

ThomasG
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Vi var ute i helgen med :mh: och fick inte tömt ur vattnet när vi komm hem, på natten som komm var det 5 - munstyckena i kranarna låg i vattenhon, is i ledningen, det mesta av vattnet hade runnit ut via frost skyddet, men när jag hade tinat upp bilen, och skulle "köra" ut resten vattnet i ldningarna, så går inte pumpen som ligger i vattentanken :swoon:.
Är det att byta pump :confused:
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Hej,

Jag hade lite vatten kvar i man tank som frusit, när elen gått. Pumpen verkade då inte fungera. Efter att bilen stått inomhus ett par dagar och jag testade igen, så fungerade pumpen på nytt. Kolla så pumpen är ordentligt tinad innan du byter den
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Brukar ta bort filterhuset på vår vattenpump och släppa ut det sista vattnet den vägen, har en liten plastlåda som jag låter vattnet rinna ut i. Tror dom små vattendroppar som är kvar i systemet knappast har sådan sprängverkan att det går sönder ngt.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Tömning av vatten inför vintern

När ni har gjort allt som sägs här så ställ kranarna på öppet läge . Förhindrar att det fryser i "kranen " om det skulle finnas vatten kvar i ledningarna så kan isen expandera utan att förstöra blandarana eller slangarna. Men glöm inte att slå av strömmen till husbilsdelen bara ;) MVH Leif K
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Tömning av vatten inför vintern

Tack för alla bra tips! Förr om åren har jag bara öppnat frostvakten, tömt färskvattentanken och sugit ur resterna med våtdammsugaren. Och lite spolarvätska i vattenlåsen. Det har gått bra men i vintras frös tydligen vatten som fanns kvar i en plastledning (slang) och ett grenrör gled isär. I och för si bara att trycka ihop men det satt ju eländigt till...
Så i år har jag blåst ur alla ledningar med luft, en stor plastpåse (5-6 liter) fylld med luft som jag trätt över kranar och sen klämt ihop påsen till det slutade bubbla. Lite mildare än att använda tryckluft. Vi får se, det är alltid spännande att väcka bilen till liv på våren!
Conny Och Karin
 
Toppen