• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömning av gråvatten på skolgård

karl peter

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1507
Medlemskap
2025
Vi var i Söderköping på deras ställplats vid Bergaskolan för ett par dagar
sedan.Vi kom dit på eftermiddagen det var c:a 30 grader varmt,verkade
som det var välordnat där men det luktade som om någon hade haft
magsjuka.Vi trodde det var en soptunna, så vi flytta iväg denna ett stycke.
Det fortsatte och lukta och på morgonen dagen efter hade vi svaret.Då
kommer en husbil,backar upp vid påfyllnadsslangen till dricksvatten på
gräsmattan och vad händer då,jo han tömmer sin gråvattentank,samtidigt
står han och spolar och ser helt oskyldig ut.Gör man så.NEJ

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Tömning av gråvatten på skolgård

Det var ju inte speciellt snyggt gjort, om det nu var gråvatten han tömde. Ibland vill man tömma ut resten av det gamla färskvattnet för att fylla upp tanken med friskt vatten.

Undrar förresten vad han i så fall hade i gråvattentanken som kunde lukta så illa redan dagen innan han tömde...

/ TommyQ

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Det är sådana "tilltag" som ger oss seriösa husbilsägare ett dåligt rykte.
Hur svårt är det att via olika appar mm. att hitta platser som är avsedda för tömning av både grå- och svartvatten.

Jag tömmer alltid på avsedda platser.

Vi måste våga säga ifrån om vi ser någon som bryter mot dessa, för mig, självklara regler.

Vi ska vara rädda om att kunna få utnyttja vår frihet, utan att några förstör för oss alla som sköter oss.

karl peter

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1507
Medlemskap
2025

Hej finns säkert fler som gör så här,gräset var väldigt grönt och frodigt
så det är nog mycket finheter som åker ut där.Nu var det så att vi
var fler som såg det här och det var gråvatten.

F

F.d. 53358

Guest

Gråvatten är i och för sig inte särskilt farligt. Det innehåller ju bara duschvatten med tvål o hårschampo samt diskvatten. Men det ska tömmas på avsedda platser. Inte i naturen och inte i gatuavloppsbrunnar som går rakt ut i naturen.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Är ganska nybliven hb-ägare, jag hittar inte alla dessa regler som verkar finnas gällande hb.
Var finner jag dem?

Och varför skall vi uppmana andra att leka poliser.
Om det nu sker ett regel/lagbrott så får man väl kalla på polis, eller?

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Är ganska nybliven hb-ägare, jag hittar inte alla dessa regler som verkar finnas gällande hb.
Var finner jag dem?

Och varför skall vi uppmana andra att leka poliser.
Om det nu sker ett regel/lagbrott så får man väl kalla på polis, eller?

Det är mig veterligen inget lagbrott att tömma gråvatten. Även om skulle vara så, anser jag inte att det är att leka polis om vi påtalar dessa som kanske av rent oförstånd gör fel. Det är sådana personer förstör för oss andra som sköter oss. Det är viktigt att vi har/får ha ett gott ryckte som ansvarsfulla husbilsägare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det är mig veterligen inget lagbrott att tömma gråvatten. Även om skulle vara så, anser jag inte att det är att leka polis om vi påtalar dessa som kanske av rent oförstånd gör fel. Det är sådana personer förstör för oss andra som sköter oss. Det är viktigt att vi har/får ha ett gott ryckte som ansvarsfulla husbilsägare.

Det var just detta jag efterlyste.
Var står det vad som är rätt o fel, gällande husbil ?
Hur ska jag annars kunna påtala.

hobsen

HBK Intresserad
Kommun
Norge

enkelt sagt:
gjør som om du gjør hjemme.

men det finnes kanskje dem som tømmer toalett i egen hage, så unntak vil nok forekomme.

F

F.d. 55528

Guest

Jag hör till dom som tycker att man skall tömma gråvattnet i därför avsedda brunnar. Inte för att jag tror gråvatten gör någon skada i naturen, utan mer för att inte reta upp andra.

Men... Har nyss varit en vecka på Gotland. Där stod vi på diverse ställplatser med varierande standard.
På en mycket fin o mysig ställplats på södra Gotland skulle man enligt innehavaren och skyltning tömma gråvattnet i skogskanten (ingen brunn) vid sidan om ställplatsen.
På ett annat ställe svarade man på förfrågan om tömning "vi är på landet, där behövs inga speciella brunnar, töm i dikeskanten", och så tittade hon på mig ungefär som om hon tänkte "ni fastlänninger är allt bra konstige..."

/ TommyQ

F

F.d. 50069

Guest

Det var just detta jag efterlyste.
Var står det vad som är rätt o fel, gällande husbil ?
Hur ska jag annars kunna påtala.

Det är med detta som med Det mesta:)
Det är vanligt Bonnförnuft som gäller, ta detta med Gråvattnet som är på tapeten just här;
Även om det kanske inte är nån miljökatastrof att slabba ut det direkt där man står så kanske det inte är så trevligt med lukten eller att klafsa runt i spillskulorna.
Var smart med tömningen om ni inte hittar någon tömningsplats. Tänk på vårat rykte så att inte fler utomstående hittar på saker som stör oss i vårat frihetsutövande:D
OBS, blanda för Guds skull inte ihop det jag skrev med skettanken;)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Undrar hur dom gör som envisas med att blanda skitvattnet med gråvattnet gör?

Vissa verkar ju vara överförtjusta i att sätta in kvarnar o blanda.

Varken tankar eller ventilation är ju anpassat för detta.

Ska man ha kvarntoa anser jag att man ska ha en svartvattentank separat.

Kan också meddela att i t ex Ulricehamn är det förbjudet att tömma svartvatten vid gråvattentömningen vid reningsverket.
Svart vattnet ska tömmas i kioskbyggnaden vid kallbadhuset, försök med det med en gråvattentank full med skit.

Står just nu på en camping i Kroatien som har framdraget avlopp till platserna, o där är det förbjudet att tömma annat än gråvatten.
Kassettömning på annan plats.

Kan ju bara tänka mig vilka olägenheter det skulle bli om nån med denna utrustning skulle " tjuvtömma" sitt sk gråvatten.

Hejs från Kroatien
Claes 105

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Varför har vi en uppsamlingstank för gråvatten?
Enligt vissa så går det bra att tömma var som helst och då behövs ingen tank
Gråvatten surnar och luktar illa ibland

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Människan har väl aldrig brytt sig om något är förbjudet!
Vilken hål kröp ni upp ifrån.

F

F.d. 52920

Guest

Jag hör till dom som tycker att man skall tömma gråvattnet i därför avsedda brunnar. Inte för att jag tror gråvatten gör någon skada i naturen, utan mer för att inte reta upp andra.

Men... Har nyss varit en vecka på Gotland. Där stod vi på diverse ställplatser med varierande standard.
På en mycket fin o mysig ställplats på södra Gotland skulle man enligt innehavaren och skyltning tömma gråvattnet i skogskanten (ingen brunn) vid sidan om ställplatsen.
På ett annat ställe svarade man på förfrågan om tömning "vi är på landet, där behövs inga speciella brunnar, töm i dikeskanten", och så tittade hon på mig ungefär som om hon tänkte "ni fastlänninger är allt bra konstige..."

/ TommyQ

Detta svar fick vi även på Kökar , en av Ålands fina öar.

F

F.d. 26625

Guest

Vi hade en husvagn för många år sedan, när jag gick ock tömde gummi tanken kallad lungan så berättade ett par farbröder för mig att det var onödigt !
Man gör 3 knivhugg i blåsan ! så slipper man tömma.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Vi hadde vår första säsong på en camping med våran husvagn för många år sedan och vi kunde Inte förstå varför det bara var vi som tömde hinken under husvagnen.En Söndag när dom andra hadde åkt smög jag och kollade och dom hadde gjort hål i botten på spannen.Vi som tänkte först vad dom snålar på vattnet när dom är i husvagnarna vi måste lära oss det också.

F

F.d. 50069

Guest

Vi hadde vår första säsong på en camping med våran husvagn för många år sedan och vi kunde Inte förstå varför det bara var vi som tömde hinken under husvagnen.En Söndag när dom andra hadde åkt smög jag och kollade och dom hadde gjort hål i botten på spannen.Vi som tänkte först vad dom snålar på vattnet när dom är i husvagnarna vi måste lära oss det också.

Om man går runt på en Camping så är det rätt så Grönt och fint runt en del platser......;)

En gång i början på 90 talet så var i akut läge att tömma spilltanken och vid ett shoppingstopp på Norra Öland så backade jag ut rumpan över ett dike och pluffsade ut spillvattnet:oops:

När vi sen efter några dagar åkte förbi platsen igen där brottet hade skett så var det den enda platsen där det var grönt .......

Så är det att vara ung (yngre;)) och dum. Fast om man tänker tillbaka så tänkte man inte så mycket på det där med att tömma på tömstationer för det fanns varken Ställplats eller rastplats med tömmöjlighet, jo ett galler till nån dagvattenbrunn kanske:confused:

Handen på hjärtat;) var vi så noga vi som började med Husbilsåkat i runt 80-90talet, jo PottiPottin skötte man nog på rätt sätt men i övrigt var det nog lite si och så, ELLER?

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag tror inte heller att vanligt gråvatten är speciellt farligt, men man bör ändå tömma med förnuft.

Jag tömmer alltid min tank på avsedd plats, utom på gräsyta på egen tomt.
Kan bara intyga att det växer som bara den där vattnet har tömts.

Att tömma blandat svart och gråvatten borde vara en självklarhet att tömma där sådant kan tas omhand på ett för naturen miljövänligt sätt.

Hyftsat väder på västkusten (Kungälv)

Toppen