• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömning Östersund

F

F.d. 30064

Guest
Hej
Då det visa sig vara dyrt att åka in på Östersunds Camping för att enbart tömma grå o svart vatten, (inlägg på FB) ställde jag frågan till Frösö Camping,

" Hej
Undrar om man kan tömma grå - resp. svartvatten (bärbar toakasett) hos er och vad skulle det kosta om man bara vill tömma och inte stanna över natten.?"

Svaret blev ; " Hej!

Ni är välkomna hit att göra detta mot en symbolisk summa eller att köpa ett par glassar i receptionen!

Mvh Frösö Camping

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömning Östersund

Ironi eller inte så begriper jag inte vad du vill säga med att dra upp denna gamla historia. Förklara gärna!

aake

F

F.d. 50609

Guest

Kan nog hålla med dig om att jag inte var tydlig nog så jag försöker vara lite tydligare,
en så fantastiskt vacker stad som Östersund faktiskt är (ja jag har bott där också), och med så mycket trevliga turistmål som länet erbjuder och sen faller allt på en "skitsak" ....
nu var det troligen ingen husbilsägare som var skyldig till det uppmärksammade utbrottet av magsjuka som drabbade området för 5 år sedan men visst är det klarlagt att det var "skit" som var orsaken.

Visst är det positivt om det går att tömma fekalier och gråvatten i Kommunen till en i detta fall symbolisk summa. något som tidigare inte varit känt, men visst är det samtidigt lite pinsamt att en kommun med ett sånt turistvärde inte löst det tidigare och att man dessutom dragit på sig ryktet som "skitkommun" efter historien med Cryptosporidium.

P

Pumbaa

Guest

Säg inte det StefanJennie!
Det var på det viset att vi strax innan detta utbrott av magsjuka gästade Östersund. Vi var på husbilsträff och fick stå vid kajkanten nedanför Jamtli. Där var livligt värre med anledning av skolavslutningar mm. På området bredvid oss huserade ett antal Tyska, Nederländska och Franska bilar. Många av dem såg ut att "Långstå" I den ljusa sommarnatten blev vi vittne till hur den ena efter den andra smög ner och tömde toan direkt i sjön! Sjön är ju som bekannt även Östersunds dricksvattentäkt. Ja, man kan ju undra varifrån magsjukan kom? Vi kontaktade kommunen första vardag efter denna händelse, delgav dem våra iakttagelser och frågade om de inte tycker att det vore bra med en ordnad latrintömning på denna populära husbilsplats. Svaret vi fick, var att sådan smygtömning var inget de hade någon aning om och om det förekommer så ser de inte att detta är något större problem! Det var en dryg vecka innan det stora utbrottet av magsjuka i staden. Var och en får dra sina egna slutsatser, vi har dragit våra.

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Som Östersundare så kan jag då meddela att utbrottet berodde på felkopplade avloppsystem i ett hyreshusområde byggt på 70-talet i Odensala. Detta betyder dock inte att det är ok att smyga ner o tömma svartvattnet direkt i Storsjön. Många badar där när/om det är varmt i vattnet.

Sylvia

Toppen