• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömma vatten

F

F.d. 55128

Guest
Är lite sent ute och hittar inte informationen här på forumet. Hur tömmer man vattentank och finns det något mer med vatten som behöver tas hand om inför vintern i en Peugeot J5 (Autostar) -89?

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Tömma vatten

Det bör finnas en kran i anslutning till färskvattentanken om inte får du slanga ur vattnet. Likaså varmvattnet skall tömmas, jag har en överströmningsventil som går att öppna manuellt nära beredaren. Öppna alla kranar & låt dom vara öppna. Kör ur vattenpumpen. Om du har en separat spoltank till toaletten så skall den köras ur. När pumparna verkar tomma bryt strömmen.Töm gråvatten- & svartvattentankarna. Du har nog inga vattenlås på avloppen men om du har det är det bra att släppa i en skvätt glykol. Lycka till.

Bennie

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det funkar med spolarvätska i vattenlåsen i stället för glykol (kan vara mycket giftig). Jag suger ur systemet med en billig vattentålig dammsugare från Biltema.
Öppna alla kranar och frysskydds tömmnings ventilen, sug sedan ur systemet genom kranarna. Alla kranar skall sedan stå öppna under vintern.

F

F.d. 58815

Guest

Hej

Du har troligtvis pluggar i vattentanken, brukar vara två stycken. Du når dem innerfrån tanken, bara att kavla upp ärmarna. Öppna även kranarna bredvid varmvattensberedaren, om du har någon, kör sedan rent genom att köra vattenpumpen och låt kranarna sen stå öppna.
OBS. Glöm ej att sätta i pluggarna i botten på vattentanken annars du kanske får påhälsning av möss där.

Kjelle

F

F.d. 55128

Guest

Det bör finnas en kran i anslutning till färskvattentanken om inte får du slanga ur vattnet. Likaså varmvattnet skall tömmas, jag har en överströmningsventil som går att öppna manuellt nära beredaren. Öppna alla kranar & låt dom vara öppna. Kör ur vattenpumpen. Om du har en separat spoltank till toaletten så skall den köras ur. När pumparna verkar tomma bryt strömmen.Töm gråvatten- & svartvattentankarna. Du har nog inga vattenlås på avloppen men om du har det är det bra att släppa i en skvätt glykol. Lycka till.

Bennie

Bör dessa "kranar" (färskvatten/varmvatten) finnas inne eller utomhus?
Känns som att jag skulle behöva en manual, var sitter varmvattenberedaren och hur ser den ut?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det låter som du behöver hjälp från någon som bor nära dig och kan visa/hjälpa dig praktiskt. Kolla vilka som bor nära eller om det finns någon i området du bor som har en husbil, knacka på. Bor du i Dalarna så är det nog redan kris med tanke på era minusgrader, Hoppas frystömningen har funkat.

Hoppas du inte driver med oss!

F

F.d. 55128

Guest

Hej

Du har troligtvis pluggar i vattentanken, brukar vara två stycken. Du når dem innerfrån tanken, bara att kavla upp ärmarna. Öppna även kranarna bredvid varmvattensberedaren, om du har någon, kör sedan rent genom att köra vattenpumpen och låt kranarna sen stå öppna.
OBS. Glöm ej att sätta i pluggarna i botten på vattentanken annars du kanske får påhälsning av möss där.

Kjelle

Hur vet jag om jag har en varmvattenberedare (var skulle den sitta i så fall)?
Håller på att tina upp invändigt och ska tömma det vatten som är kvar.

Toppen